Teleabonnemang – att byta eller inte?

17 november, 2005 i Granskningar

En miljon kunder har lämnat Telia sedan det fasta abonnemanget släpptes fritt för ett år sedan. Konkurrenternas telemarketingavdelningar har gått varma. Hur mycket sparar man då som konsument på att lämna Telia? Vad är för- och nackdelarna? Och det här med IP-telefoni, då? Vi försöker reda ut vad som är bra och dåligt med en abonnemangsflytt.

För ett år sedan släpptes det fasta telefonabonnemangen fritt, och man kunde bli abonnemangskund även hos andra operatörer än Telia. Under vintern i år tog telemarketingförsäljningen rejält skjuts, och många är de som blivit uppringda och erbjudna att spara pengar på att flytta abonnemanget från Telia. En miljon kunder har nu också lämnat Telia. Största konkurrenten Tele2 har kapat åt sig nästan hälften av dessa.

Telia oroar sig dock inte särskilt mycket. Alla operatörer köper fortfarande själva grossisttjänsten från Telia. Priset på den är bara cirka 12 procent lägre jämfört med det tidigare slutkundspriset, har Telia sagt i en intervju. Dessutom spar Telia in kostnaden för kundtjänst.

Hur mycket sparar man då som konsument på att lämna Telia? Vad är för- och nackdelarna? Och det här med IP-telefoni, då? Vi försöker reda ut vad som är bra och dåligt med en abonnemangsflytt.

FÖRDELARNA:

Priset. Du spar mellan 6 och 30 kronor i månaden i fast avgift. Här är en jämförelse på det vanliga fasta abonnemanget:

Telia: 125 kr/mån
Optimal Minimal: 95 kr (360 kr billigare på ett år)
Valuephone: 109 kr (192 kr billigare)
iSpace: 112 kr (156 kr billigare)
Universal Telecom: 112,5 kr (150 kr billigare)
PGOne: 115 kr (120 kr billigare)
Spray: 118 kr (84 kr billigare)
ACN: 119 kr (72 kr billigare)
Optimal: 119 kr (72 kr billigare)
Glocalnet: 119 kr (72 kr billigare)
Vattenfall: 119 kr (72 kr billigare)
Tele2: 119 kr (72 kr billigare)
Du hittar priserna och de samtalspriser man kan välja till, i Cints Teleprisguide här >>

Räkningen. Du får både samtal och abonnemangsavgift på samma räkning. Den som tidigare valt en annan förvalsoperatör än Telia har fått två räkningar, en från Telia på den fasta avgiften och en från förvalsoperatören med samtalskostnaderna.

NACKDELARNA:

Fastlåsning. Samtliga operatörer (utom en) som erbjuder fast abonnemang kräver idag att du även blir förvalskund om du vill byta. Det innebär att du måste ringa med den operatörens samtalspriser. Vanligtvis är du bunden i 12 månader, men även längre bindningstider förekommer. Vill du byta till en annan operatör – antingen abonnemanget eller förvalet – kostar det dig runt 350 kronor i uppsägningsavgift. Operatören PGOne har dock ett abonnemang där en förtida uppsägning kan kosta tusenlappar – så se upp.

Efter bindningstiden så ska det däremot vara fritt att byta – antingen abonnemang eller förval – utan kostnad.

Den operatör som har ett alternativ utan bindningtid, iSpace, tar 200 kronor i inträdesavgift, vilket innebär 1,5 år innan man tjänar på det. Å andra sidan kan man där byta förval under tiden.

Sämre villkor. När stormen Gudrun slog till i vintras och slog ut teleledningarna för många fick de en relativt generös ersättning fån Telia, som också höjde den flera gånger. De som hunnit byta till andra abonnemangsleverantörer fick dock en mycket mindre ersättning eller ingen alls.
Det kan även vara sämre villkor när du vill säga upp abonnemanget.

Sämre tjänster. Alla konkurrenter erbjuder inte samma tjänster, tex återuppringning med 5:an eller telefonsvarare i luren, som Telia.

Kaos vid flytt. Media har tagit upp flera fall där de som bytt operatör och sedan flyttat fått problem. Rutinerna mellan Telia och övriga operatörer verkar inte ha fungerat riktigt som de ska.

Vad Cints medlemmar har att säga om de olika operatörerna kan du läsa här >>

Bland Cints telenyheter finns ett antal notiser om det fasta abonnemanget. Gå hit, klicka på ”Nyhetsarkivet/Sök” ovanför nyheterna, välj avdelningen ”Fast” i Sök inom-rutan och sök på ”abonnemang”. Glöm inte att du kan ändra tiden så att du söker längre tillbaka än 6 månader, som är standardinställningen.

FRÅGOR DU BÖR STÄLLA OM DU FUNDERAR PÅ ATT BYTA:

Om en ny storm river ned teleledningarna, vad får jag för ersättning för den tid jag är utan telefon?

Vad är villkoren om jag vill säga upp abonnemanget och/eller förvalet och bryta bindningstiden?

Fungerar det verkligen smidigt när jag flyttar?

Kan jag byta mellan prislistor inom operatören?

MEN GE MIG ETT HANDFAST RÅD DÅ!
Tillhör du dem som ringer mycket lite, och mest har telefonen för att bli nådd? Låter IP-telefoni (se nedan!) för äventyrligt för dig? Byt då till abonnemanget och prislistan Optimal Minimal. Där spar du 30 kronor i månaden på den fasta avgiften, och får åtminstone samtalstaxor som ligger under Telias, om än inte med mycket.

Ringer du hyfsat mycket, med samtalskostnader på en hundring eller två i månaden? Då kan du lika gärna strunta i att byta det fasta abonnemanget. Du har mycket mer pengar att tjäna på att välja den billigaste förvalsoperatören. Se efter om någon av operatörernas Alltid eller Fritid-prislistor där inrikessamtal inte har någon minuttaxa passar dig. Operatören Universal Telecom har både låga samtalspriser (bland de lägsta) och erbjuder abonnemang, så det kanske kan vara ett alternativ. Universal har många nöjda kunder, men har också fått många klagomål där kunder blivit falskeligen anslutna. Dessutom envisas de med att ljuga i sin marknadsföring, så låt samvetet avgöra.

Ställ det alternativet mot att ha ditt fasta abonnemang kvar hos Telia och ha tex ha förvalsoperatören LDG Connect med prislistan Alltid istället. Räkna ut efter dina ringvanor… lönar det sig verkligen att byta?

Post- och Telestyrelsens prisjämförelsesajt Telepriskollen har något som Cint saknar, nämligen en räknesnurra för fast telefoni. Även om priserna inte alltid är att lita på (operatörerna själva lägger in dem och PTS är dåliga på att verifiera att de stämmer) så är möjligheten att göra en personlig kalkyl mycket bra. Provräkna, men lita inte på resultatet till 110%.!

Cint har för övrigt en räknesnurra för mobiltelefoni, om du funderar på att byta mobilabonnemang. Du hittar den här >>

Mer råd fås på Cints debattforum för telefoni. Ingen fråga är för dum, så skriv dina funderingar här >>

IP-TELEFONI?
Telefonin behöver inte längre komma via det vanliga telejacket. Com hem erbjuder en tjänst via sitt kabel-tv-nät, Bredbandsbolaget via hus anslutna med fiber (LAN), men även till sina ADSL-kunder, och många andra över vilken bredbandsanslutning som helst (även ADSL, vilket förstås går över telenätet ändå).

Man behöver inte ha någon dator påslagen, utan de flesta erbjuder en liten dosa man kan koppla in sina vanliga telefoner i. Genom att samtalen går över datanäten kan priset pressas.

Com hem och Bredbandsbolaget är de två aktörer som är mest aktiva med att försöka få sina kunder att gå över till IP-telefoni. I sina erbjudanden lockar de med lågt pris, men glömmer alla de nackdelar som finns. Och de är, tyvärr, många.

För det första så träder du in i ett nytt monopol. Har du bytt ditt vanliga fasta abonnemang till ett IP-abonnemang – man kan flytta med sitt vanliga telefonnummer – så är du inlåst. Du kan inte längre byta förvalsoperatör, utan är tvungen att ringa till just den operatörens priser. Är du missnöjd och vill byta tillbaka till ett ”vanligt” abonnemang? Då är det bara att hosta upp med 975 kronor i anslutningsavgift till Telia. Tänker du flytta? Då är det inte säkert att din bredbandsleverantör finns i det nya område du flyttar till.

Att ip-telefonin fungerar dåligt har många råkat ut för. Det går inte att ringa ut, eller in, eller så bryts samtalen, eller så låter det konstigt. Uppenbarligen har tekniken fortfarande ett antal barnsjukdomar. Du kan läsa mer om vad tex Bredbandsbolagets och Com hems IP-telefonikunder tycker här >>

Får du strömavbrott slutar telefonen dessutom att fungera. Har du ett vanligt abonnemang brukar telestationen ha reservkraft, och du kan fortsätta ringa. Men, använder du en bärbar telefon så är det förstås tyst i luren ändå! En annan nackdel är att vissa IP-leverantörer ännu inte fixat så att SOS Alarm ser varifrån du ringer.

Tyvärr kan telesäljarna som ringer upp ibland strunta i att nämna att det ens handlar om IP-telefoni. Com hem har tex ringt upp till Cints telefoniexpert Anders Nyman och marknadsfört tjänsten som ett vanligt, fast abonnemang. ”Vanlig fast telefoni, hemtelefoni helt enkelt”, påstod säljaren, som uppenbarligen inte hade koll på begreppen.

IP-PRISER
En prisjämförelse för abonnemangsavgiften hos olika IP-operatörer finns i Cints Teleprisguide. Välj att bara visa Ip-teleoperatörer och sortera om listan på Abonnemangsavgiften, så är det enklast att se priserna. Observera dock att hos vissa så ingår det tex kostnadsfria Sverigesamtal i avgiften, medan andra har en minimidebitering du kan ringa upp. Dessutom tar vissa betalt för ip-dosan du kopplar dina vanliga telefoner till.

Som synes kan det både vara väldigt billigt, och häpnadsväckande dyrt – tom dyrare än ett vanligt teleabonnemang (tex Bredbandsbolaget för 99 kr/mån och Com hem Large för 125 kr/mån.)

Vad vi inte tar upp i den här sammanställningen är tjänster som används via en dator, tex Skype. Dessa kan dock vara ett mycket bra alternativ till ett riktigt abonnemang i vissa sammanhang.

IP-FRÅGOR
På Cints debattforum för IP-telefoni finns det ett antal tekniskt kunniga skribenter. Titta gärna in där om du har frågor. Forumet >>

Bland Cints telenyheter finns det en separat avdelning för IP-telefoni. Där finns mycket läsvärd information. Välj IP-telefoni i Visa:-rutan.

Skriven av Anders Nyman, 2005-11-17

Kommentarsfunktionen är avstängd.