Ett nytt Cint?

11 januari, 2008 i Granskningar

Det är nu drygt åtta år sedan Cints födelse, och sex år sedan sajten fick det utseende den har idag. Mycket med Cint är bra, för att inte säga unikt, men mycket är också mindre bra. Nu har du chansen att tycka till – hur skulle du vilja att en ny Cintversion såg ut och innehöll?

Cints historia
Cint föddes som idé 1998 efter en misslyckad semesterresa. Cints grundare Bo Mattsson kläckte idén om en plattform där man kunde dela med sig av sina egna och ta del av andras åsikter. Tillsammans vet vi ju egentligen allt!

Sagt och gjort, den 13 juli 1999 slog den första versionen av Cint upp portarna. Som en ganska främmande fågel, ska tilläggas. Grundidén var att besökarna inte bara skulle dela med sig av sina erfarenheter av allt mellan himmel och jord, utan också hjälpa till med att hålla sajten uppdaterad. Numera är ”användargenererat innehåll” en självklarthet, men då fanns det knappt några motsvarigheter i världen.

Redan från början fanns tanken att Cint inte skulle sälja något till medlemmarna. Inga annonser skulle finnas på sajten, utan pengarna skulle tjänas på att sälja själva omdömena till företagen det skrevs om. Intäkterna skulle delas mellan medlemmarna som skrivit omdömena och Cint. Nu visade det sig att den affärsidén inte riktigt höll, utan som Cintmedlem går man idag med på att få inbjudningar att svara på marknadsundersökningar istället. Svarar man så får man också betalt.

Cint.se var från början stängd – de som inte var medlemmar möttes av en tom förstasida där man var tvungen att logga in för att se resten av Cint. Det byttes dock snart ut mot en öppen sajt, där man bara var tvungen att bli medlem för att kunna skriva omdömen själv. Hösten 1999 kom också Teleprisguiden till Cint, med prisjämförelser för telefoni och internet.

Att medlemmarna själva skulle ta ansvar för att hålla kategorierna uppdaterade fungerade inte riktigt, utan det blev istället så att Cintanställda skötte uppdateringarna. Antalet medlemmar växte stadigt och många tidningar berömde oss.

Roliga funktioner som försvann
På själva sajten gjordes försök med kollektiv upphandling av el och tele, en elprisguide testades, och andra sajter kunde få en Cintomdömesmodul på sin egen hemsida. En rad roliga funktioner fanns bland kategorier och omdömen. Bland annat kunde man lägga till användare i en vän-lista, eller hitta de som tyckte likadant och på så sätt få tips om saker man själv inte betygsatt men antagligen skulle gilla (döpt till Cint Tvilling). Varje medlem hade en liten presentationssida, där de också kunde skicka meddelanden till varandra. I Cints barndom var betygsskalan 1-10, men det ändrades ganska snabbt till 1-5 istället.

2002 gjordes sidan om, till den charmiga bruna färg den har idag. Den nya designen lovordades i media, men omgörningen hade också ett pris. Alla de roliga små funktionerna blev kvarlämnade. Meningen var att de skulle lyftas in efterhand, men då var pengarna slut. Cint krympte till ett pytteföretag med bara två anställda innan det vände.

Allt krut satsades på att utveckla Cint Panel eXchange, CPX, ett system som knöt samman de som ville svara på marknadsundersökningar – mot betalning – och de som ville ställa frågorna. Så värst mycket resurser fanns inte till Cint.se, men 2004 skedde i alla fall några förändringar. Forumet, som hängt med sedan starten 1999 byttes ut mot ett modernare med fler delforum, och Cints konsumentnyhetsbevakning startade.

Möjligheten att mer fritt diskutera en vara eller tjänst dök också upp, och skrivna omdömen kunde också kommenteras. En mer avancerad sortering av omdömen infördes också, där man kunde filtrera jämförelselistorna på ett visst antal omdömen eller omdömen som är skrivna under en viss tidsperiod.

Och det är egentligen allt som hänt – förutom att sajten fyllts med mer innehåll. Antalet notiser bland Cints konsumentnyheter är nu tex uppe i drygt 14.000! Under de senaste åren har Cint också sysslat med konsumentjournalistik och skrivit en hel del egna artiklar. Bland annat avlöjades bantningsskojare, luriga telefonförsäljare hängdes ut och falska nätbutiker stoppades.

Ett nytt Cint?
Vi skriver nu 2008, och det är hög tid att fräscha upp sajten. Om vi ska vara ärliga så haltar den en hel del i dagsläget. Bland annat hänger forum, nyheter och omdömen inte ihop – att kunna läsa allt som skrivs och tycks om ett företag eller en produkt på ett och samma ställe borde tex vara en självklarhet. Nu får man söka i tre olika sökfunktioner för att hitta informationen.

Ni medlemmar borde återigen kunna kommunicera med varandra – mer som ettcommunity helt enkelt. Och frågan är om vi inte ska ge er mer frihet att uppdatera Cint – istället för att tvingas mejla oss och vänta på att något blir upplagt för att kunna tycka till.

Forumets gästinloggning är också en het debattpuck, där den missbrukas av vissa. Fram för moderatorer, krav på registrering och hårdare tag?

Cint av idag är en salig röra av mer eller mindre knepig kod – åtminstone om man frågar utvecklarna. Så, en ny version av Cint måste byggas upp från grunden. Men det innebär också att ett nytt Cint kan se ut precis hur som helst.

Vad tycker du?
Cint har alltid varit en sajt som till största delen skapas av besökarna. Vad medlemmar och besökare tycker är förstås A och O. Så, nu har ni chansen:

Vad vill ni se på ett nytt Cint? Vilka funktioner och vilket innehåll? Hur kan man bäst dra nytta av alla konsumenters kunskap? Vad fungerar, och vad är dumt idag?

Alla idéer är välkomna, hur tokiga de än kan verka. Mejla anders@cint.se eller diskutera öppet på forumet här:
http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=82910

/Anders Nyman, Cint

Kommentarsfunktionen är avstängd.