Besök på konsumentredaktionen

11 april, 2011 i Granskningar

Göteborgs-Posten är Sveriges enda dagstidning med en riktig konsumentredaktion. Cint.se:s Anders Nyman har hälsat på och tittat på hur de jobbar.
Fem reportrar, en chef. Konsumentnyheter, granskningar och tester sex av veckans sju dagar, totalt minst nio sidor i veckan. Och inga planer på att dra ned. Göteborgs-Postens konsumentredaktion är unik i dagstidnings-Sverige. Hur kommer det sig?

- Jag tycker att konsumentjournalistik är en mycket viktig del av den granskande journalistiken. Konsumentjournalistik ligger nära människors vardag och betyder mycket för dem, säger Jonathan Falck, chefredaktör för GP sedan 2001.

Han vill att tidningen ska vara nyttig för läsarna, med praktiska råd och tips, och hur de kan använda sina pengar på bästa sätt. Det är också ett sätt att behålla läsare som annars kanske inte är så intresserade av den prenumererade morgontidningen, menar han. Läsarundersökningar visar också på konsumentsidornas popularitet.

Så jobbar de
När jag tittar upp på konsumentredaktionen högst upp i GP-huset är det måndagsförmiddag. Tre reportrar är på plats, medan två är ute och jämför priser i butiker. Avdelningschefen Kerstin Eikeland ligger hemma, däckad av en envis Göteborgsförkylning jag själv nu fått som resminne.

Lena Strömberg står vid sin dator och skriver, medan Kerstin Sjödén förbereder för kvällens läsarpanel som ska testa glass. Nils Svensson visar mig runt, och berättar att tester och guider är de största områdena. Man köper in färdiga tester från Testfakta, Smartson och Bild & Ljud Hemma, men gör framförallt egna. Både med sin egen läsarpanel, som smak- och funktionstestar, men även analyser hos Eurofin, på främst livsmedel.

Därefter följer ”konsumentfallen”, där någon kanske blivit lurad eller upprörd. GP berättar om fallet, hur man själv kan undvika samma misstag, och försöker ställa företaget till svars. De kanske har någon eller ett par sådana artiklar varje vecka.

Även jämförelser är en tung del i konsumentjournalistiken. Det handlar om att granska pris och kvalité inom områden som bilpooler, el och tele.

Nils Svensson säger att de försöker att inte ligga alltför långt framåt i planeringen, kanske 1-1,5 vecka. De är nyhetsinriktade och kan snabbt bryta planerna för något aktuellt. Vissa tester och liknande är förstås säsongsbetonade och ligger inplanerade månader i förväg.

Allt de gör hamnar under konsumentvinjetten, med enkelsidor tre dagar i veckan och uppslag tre. Ofta händer det att det blir fler. I undantagsfall kan nyheter som varningar och återkallanden hamna på övrig nyhetsplats i tidningen.

En vecka på konsumentsidorna
Den gångna veckan har GP haft följande huvudartiklar på konsumentsidorna i papperstidningen. Allt är inte utlagt på nätet:

Måndag: Krångligt hitta klimatmärkt mat.

Tisdag: Laboratorieanalys av baguetters kaloriinnehåll

http://www.gp.se/konsument/tester/1.586989-valfylld-baguette-ingen-latt-lunchmat

Onsdag: Kemikalieinventering – om kemikalier som finns i handeln

http://www.gp.se/konsument/1.587448-hundratals-kemikalier-i-klader

Torsdag: Är maten billig eller dyr

http://www.gp.se/konsument/1.588415–mat-ar-for-billigt-

Fredag: Intervju med Konsumentministern.

Lördag: Glasstest

Tester som kostar pengar
GP har precis börjat ta betalt för visst material på gp.se. På konsumentsidorna har alla konsumenttester låsts, och är bara tillgängliga för GP+-medlemmar, vilket kostar antingen 10 kronor för 24 timmar eller 19-39 kr för månadsabonnemang.

En tråkig utveckling, men kanske nödvändig. ”Nånstans måste någon betala för journalistiken”, säger en av konsumentreportrarna. Chefredaktör Jonathan Falck håller med, och tillägger. – Vi vet att materialet har ett värde.

På konsumenttidningen Råd&Rön:s webbplats kostar också de flesta testerna – antingen 250 kronor per år, eller 25 kronor per test.

Journalistik med låg status?
Om nu konsumentjournalistik är så uppskattat bland läsarna, varför satsar då ingen annan tidning på området? Jag frågar Jonathan Falck:

- Det är alltid klurigt att recensera andra. Andra har gjort andra prioriteringar. Jag tycker att konsumentområdet är en del av ekonomijournalistiken som är viktig att prioritera.

Jonathan Falck erkänner i alla fall att han är lite fundersam på varför andra inte lägger mer resurser på konsumentfrågorna.

Bland de nominerade till föreningen Grävande Journalisters pris Guldspaden fanns bara ett bidrag inom området konsumentjournalistik – Henrik Ennart och Mats-Eric Nilssons bok Döden i grytan. Har du någon fundering kring det?

- Jag tycker det är både tråkigt och synd att konsumentjournalistiken inte har en högre status inom grävjournalistiken, för det är det jag menar att konsumentjournalistik är. Det är viktigt för oss i branschen att vi ser att granskande journalistik kan göras på många olika sätt. Vi har gjort många grävjobb genom åren på konsumentredaktionen, till exempel om matkvalitet.

Finns det utrymme för konsumentreportrarna hos GP att satsa på riktiga, långsiktiga grävprojekt?

- Det tycker jag att vi har. För mig är det viktigt att våra konsumentreportrar några gånger per termin gör de här större sakerna, säger Jonathan Falck.

Mer konsumentnyheter
I mitten av april är det dags för Konsumentverkets och konsumentvägledarnas årliga konferens. GP skickar som vanligt två reportrar – och fortsätter visa vilken dagstidning i Sverige som tar konsumentjournalistiken på allvar. Resten är mest spridda skurar, en artikel här, ett inslag där, som jag försöker samla i nyhetsbevakningen på Cint.se. Och det blir trots allt en del.

Kommentarsfunktionen är avstängd.