Många nya anmälningar mot Onlinecon

31 augusti, 2011 i Handel, Konsumenträtt

Anmälningarna mot Norrköpingsföretaget Onlinecon Group AB och dess underbolag MyHygo, Natusal och Pharma Optic fortsätter att strömma in. Sedan i maj har 17 anmälningar kommit till Konsumentverket, skriver NT. Problemen är fortsatt lika stora i Norge, där företaget i maj uppmärksammades i konsumentprogrammet TV2 hjelper deg. Läs mer >>
NT:s tidigare, omfattande kartläggning kan läsas här >>

2 svar på Många nya anmälningar mot Onlinecon

  1. Råkade ut för detta bluff företag och fick rätt efter mycket om och men… http://www.finest.se/userBlog/entry.php?uid=40101&beid=1710994

  2. Det är nu 2013 och detta företag kan fortfarande hålla på och lura människor. Gick också på ett ”prova på” erbjudande från dem. Den informationen jag fått var att jag kunde prova på färgade linser för 99 kronor och sedan säga upp utan förbehåll om linserna inte passade. Vem sjutton vill ha ett abonnemang på 3 månader om de inte vet om linserna passar eller ej? Den information jag hade fått sade att man skulle få linser en gång i månaden Det är ju trots allt en produkt som skall sitta i dina ögon. Jag fick första leveransen och märkte direkt att de inte passade mig. Helt plötsligt kommer det efter endast 2 veckor ett nytt paket från dem. Jag öppnade inte paketet utan returnerade det med en gång. Jag mailde sedan och sade att jag inte vill ha fler linser för att de inte passar. Får då till svar att de fått mitt returnerade paket men att de kommer att skicka ut samma paket till mig igen eftersom jag inte har rätt att returnera varan??? Jag sade att det inte är någon ide att de skickar ut en produkt till mig som jag inte kan använda. Efter ytterligare några veckor får jag en räkning från ett inkasso bolag och en räkning på över 900kr.?? Jag har alltså varken varan eller räkningen hemma (och detta vet de) men de skickar till inkasso. Jag ringer upp inkassobolaget med en gång som säger att jag måste bestrida fakturan direkt med Pharma Optic. Jag har mailat med dem fram och tillbaka men de vägrar erkänna att de gjort något fel. Jag fick reda på att paketet innehöll linser för 3 månader då jag Googlade deras namn på internet annars hade jag inte ens vetat varför fakturan var på över 900kr. Jag fick en chock!!! Kan det vara möjligt att ett företag kan få hålls med detta år efter år efter år? Detta är ju 2012 och det är uppenbart att detta är rena rama lurendrejeriet. Skall de få skrämma upp folk med inkasso för att man skall betala för en vara som inte passar och som man inte vill ha. Jag har skickat en anmälan till KO samt mailbombar Pharama Optic. Kommer inte att betala för en vara jag blivit på lurad, inte har hemma och inte kan ha. Även jag som konsument måste väll för sjutton ha rättigheter??