Bantningsbluff i Expressen

10 oktober, 2011 i Granskningar

Trots att det är förbjudet har Expressen tagit in en annons för ett bantningsmedel som lovar snabb viktnedgång utan ändrad kost eller motion.

”Så gick jag ner 12 kilo i vikt på 30 dagar, och jag åt fortfarande vad jag ville”. Ett påstående om bantningspiller som enligt all medicinsk expertis är en omöjlighet. Det hindrade dock inte Expressen att ta in en helsidesannons för mirakelmedlet Removyl från Healthzone. Samma annons har Cint tidigare varnat för.

För mindre än en månad sedan annonserade Healthzone i kuponghäftet Sverigehäftet, som delas ut till fler än 3 miljoner hushåll. I annonsen utlovades viktnedgång utan diet eller motion, och den tappade vikten skulle inte komma tillbaka.

Professor emeritus Stephan Rössner, som arbetat med överviktsfrågor i 35 år, kallade påståendet en biologisk omöjlighet. – Det är beklagligt och upprörande att vår lagstiftning fortfarande är så tandlös att påståenden av detta slag fortfarande kan nyttjas i en cynisk marknadsföring till desperata och hjälpsökande individer med viktproblem, sade han till Cint.

Nu har exakt samma annons tagits in av Expressen, på en helsida. Det trots att slagit fast att tidningsföretag är skyldiga att stoppa bantningsannonser med uppenbart orimliga och felaktiga påståenden om effekterna. Enligt domstolen är påståenden som gett intrycket att ett preparat ensamt leder till viktminskning vilseledande och otillåtna.

2005 accepterade tio tidningsföretag ett förbudsföreläggande från Konsumentverket. Om de i framtiden tog in annonser med formuleringar som ”skapar intrycket att snabb och effektiv viktminskning kan uppnås utan krav på motion eller minskat energiintag” skulle de tvingas böta 200.000 kronor. Expressen var dock inte ett av företagen KO vände sig till.

Henrik Örnstedt, jurist, har hand om Konsumentverkets pågående ärende mot företaget Healthzone. Han har inte sett den senaste annonsen, men påpekar att annonsens rubrik bara den är otillåten. – Enligt EU-förordningen 1924/2006 om livsmedel är påståenden som hänvisar till hur snabbt eller hur mycket man kan gå ned i vikt inte tillåtna.

Torbjörn Wittström är annonsdirektör och vice vd på Expressen. Han säger att Expressen har ett antal regler, men att annonsen kommit in för att de brustit i rutinerna. – Säljaren har skickat annonsen vidare till bokningen, och bokningen har tagit in den utan att kontrollera med mig som är det vanliga.

På frågan om Expressen tänker varna läsare som kan ha lurats att beställa kan han inte svara, men ska ta upp det med den ansvarige utgivaren.

Tidigare om Healthzone och Removyl-bluffen:

Varning på Cint-blir-knyt.bloggen:
Varning för Sverigehäftet/Healthzone/Removyl

Artikel hos Testfakta:
Tre miljoner fick förbjuden bantningsreklam

Kommentarsfunktionen är avstängd.