Garantin på KIA-bilen blev dyr affär

13 januari, 2012 i Motor

Det finns en trist baksida av Kias sjuåriga garanti, säger Leif Hansson, som köpt en KIA Ceed 1,6. För att garantin ska gälla måste bilen servas på en märkesverkstad, och service ska göras var 2000:e mil eller en gång om året, rapporterar GP. Han betalade 7122 kronor för service och byte av bromsklossar vid senaste verkstadsbesöket. Bara att byta tre torkarblad kostade 1233 kronor, på grund av att KIA har speciella fästen. Cecila Gustafsson, presschef hos Kia Motors AB, säger att företaget har goda skäl för sina krav på att auktoriserade verkstäder ska anlitas. – En bil i dag styrs av en dator, det krävs ett speciellt system för att kunna avläsa alla felkoder och det är bara auktoriserade verkstäder som har det, säger hon. Bilköparen har möjligheten att välja bort den sjuåriga garantin. – Vill man inte ha den så är det tre års nybilsgaranti som ingår och då får du serva var du vill, säger hon. Branschorganisationen Sveriges Bildelsgrossisters förening har anmält Kia till Konkurrensverket för kraven om att bilarna ska servas på auktoriserad verkstad. Verkets beslut från i fjol var att inte utreda saken vidare. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.