Flera anmälningar mot Eshopper.se

23 februari, 2012 i Hälsa, Handel

Konsumentombudsmannen, KO, har fått motta flera anmälningar mot postorderföretaget Eshopper.se. Anmälningarna kommer från personer som fått omega 3-kapslar hemskickade utan att ha beställt dem, skriver Söderhamns-Kuriren. En kvinna svarade på ett mejl om frågesport, men när hon fick ett nytt mejl med fler frågor avbröt hon när hon såg att utskick av omega 3-kapslar var förikryssat. Trots det fick hon ändå paket, och nekades ångerrätt eftersom hon öppnat paketet. Till artikeln >>

32 svar på Flera anmälningar mot Eshopper.se

  1. samma har hänt med min man. Dom har skickat omega 3 kapslar utan att han har beställt dom. Han vill inte betala och faktura har blivit skickat vidare till inkasso

    • Om ni inte beställt bör ni såklart bestrida även inkassokravet. Skriv och förklara att fordran är oriktig, eftersom ni aldrig beställt varan.

      Tänk på att ni inte behöver vara rädda för betalningsanmärkning. Det får man inte av ett inkassokrav, och om företaget skulle gå vidare till Kronofogden behöver ni bara bestrida även där. Då får ni inte heller någon anmärkning.

      Glöm inte heller att anmäla till Konsumentverket, om ni inte redan gjort det!

      • Kan för övrigt konstatera att Eshopper nu har 16 anmälningar hos Konsumentverket. De flesta har ärendemeningen ”Negativ avtalsbindning, utskick av obeställda produkter med krav på betalning”.

        Konsumentverket har också inlett ett tillsynsärende mot företaget, Eshopper Postorder Scandinavia AB, med rubriken ”Oskäliga avtalsvillkor vid distanshandel samt leverans av obeställda produkter”.

        • Samma har hänt min man. Han skickade omedelbart tillbaka paketet med ett brev att han inte har beställt varan och inte vill ha den och krävde att han skulle tas bort från deras register. Efter det kom påminnelse, då vi ringde till eshopper och bestred fakturan och mannen i kundtjänst påstod att returen inte kommit fram! Men ha lovade då att avsluta abbonemanget. En månad senare kom inkassokrav som vi bestridit till inkassoföretaget. Vi har anmält företaget till konsumentverket.
          Häromdagen kom ytterligare ett paket med kapslar!

          • Stämmer så väl med vad vi blivit utsatta för. Kontakt med dem via deras hemsida registreras inte alltid. SÅ PRAKTISKT! Sedan skickar de ”inkasso” på en. Vid kontakt med dem är informationen väldigt varierande. Trevliga är de inte utan förr aggressiva i sin framtoning. Det går inte att lita på vad de säger alls.
            Det måste ju vara årets företag med störst vinst!!!!! Detta då eshopper vill ha betalt för sådant man inte fått (och som man heller inte vill ha).
            Även vi har anmält detta bedrägliga företag till konsumentverket.
            Hoppas KO driver ärende mot dem!

        • Min man fick en påminnelse med hot om inkassokrav utan att ha fått någonting.
          Det stog att han fått två pkt rosenrot och en
          Triss premie. Han har inte sett skymten av vare sig triss eller rosenrot. Ringde
          och de var oförstående.

      • Hej Margareta,

        Hur löst du problemet?

        Fick du någon faktura från inkasso?

        Mvh,

        Helione Lima,

  2. Hej!

    Jag och min pojkvän fick ett paket varje med GI viktkrontoll som vi hade inte beställt. Jag är med i pointshop och brukar svara på några undersökningar/tävlingar men LÄSER alltid villkoren och tackar aldrig jag till någonting. Men ändå fick vi de 2 paketen med GI viktkontroll så skickade vi tillbaka båda paket tejpade, vi följde alla förfaranden och avbeställt abonnemang. Efter några dagar fick JAG en påminnelse om fakturan. Så ringde jag eshopper och sa att VI hade skickat tillbaka båda paket till den returadress som stod på paketet och de sa att hade fått inget paket. Den konstigast är att de fick inte bara MITT paket, som var tejpat ihop med min pojkväns paket. Hur kunde bara mitt paket har försvunnit? Får att min pojkvän fick ingen påminnelse. Vi skickade paketen tillbaka som vanliga brev och inte registrerade med kollin nummer. Tror ni att vi kommer att får mer problem med detta?

    Mvh,

    Helione,

  3. Förstår inte hur människor kan missuppfatta att man gör en beställning på dessa Quiz på grund av att det står så JÄVLA TYDLIGT på dessa tävlingassidor att man förbinder sig till att ta hem ett startpaket från E-shopper. Öppna ögonen gott folk!!!

    Här kan ni själva se hur en Quiz ser ut:

    http://www.adstar.se/quiz/3+personer+vinner+mat+v%C3%A4rde+10+000+kr-154-123624-233.html

    • Hej Björn77,
      Jag vill instämma helt och fullt med dina erfarenheter. Jag har köpt 15 st rosenrotpiller . fakturan var på 30 kr och sista betaldatum var 4 januari 2013 , dvs samma dag jag erhöll paketet. Jag betalade då via internet bank genast de 30 för att uppfylla minimikravet att köpa en stycken dvs den första försändelsen. I telefonsamtalet framhölls att man kunde avsluta genast efter att första försändelsen kommit. Jag har upptäckt också som du att de kräver ännu en försändelse betald, men detta har vi ej avtalat om och ska bestridas. Jag ska polisanmäla eshopper idag onsd 30 jan -13. Den 4 jan 13 fick jag två stycken fakturor med kundnummer 8651 och 8648. Den senare visade sig vara en annan persons faktura.Den var också på 30sek. Efter några dagar fick jag flera brev med krav bla på 200 kr för den andra personens faktura. den 14 jan fick en faktura på 80 kr
      för 8651 nr kund. Att avbeställa fungerade ej på hemsidan, jag fick ockå det felstavade automatmeddelandet som var en rutin inlagd på ett kriminellt sätt. Att ringa per telefon var stört omöjligt. En dag kom jag faktiskt fram. Då sade representanten för eshopper att båda kundnr. skulle tas bort och termineras. Jag drog en lättnadens suck, men igår tisdag den 29 jan -13 fick jag en faktura på 347 kr där de sade att
      2 st. rosenrot samt en trisslott levererats till mig tidigare, men häpna nu, kundnummret på fak. var nu 8561. Minst sagt anmärkningsvärt. Allt jag fått är 15 stycken rosenrotpiller till dags dato. Detta företag är djupt kriminellt och har satt i system att omöjliggöra avbeställning, avsluta, och de har således skapat en penningamaskin där de kräver pengar oavsett om de levererat eller ej. Att avsluta är omöjligt. mail och sms går ej framutan hamnar i utkorgen olevererat. Telefonköerna genererar också intäkter välkomna för org nr 55 68 64- 3778, dvs eShopper Postorder Scandinavia AB
      lars w

  4. Påbörjar härmed, mån morgon 26 nov, en fortlöpande redovisning av mina mellanhavanden med företaget Eshopper. Jag förutser att det kommer krävas viss möda för att komma till rätta med de problem som uppstått.

    För ca två veckor sen (osäker på datumet) blev jag uppringd av en kvinna som erbjöd mig ett provpaket med rosenrot för 30 kr (jag tror iofs hon sa 29 kr men det står 30 kr på fakturan). Av oklar anledning tackade jag ja istället för att, som jag brukar, lägga på. Sen berättade hon om ett annat tillskott, Silica Duo. Märkligt nog sa jag ja till detta också. Jag måste ha haft orimligt tråkigt vid tillfället i fråga. Sen var det de vanliga försäkringarna om att inget vidare köptvång föreligger efter första försändelsen utan att man närsomhelst kan avsluta abonnemanget osv. Vårt avtal upprepades sen, i inspelningssyfte, av kvinnan och jag fick bekräfta vad som avtalats vilket ju är halvskumt men inte ovanligt. Inga konstigheter i det som sades. En likadan upprepning krävdes för den andra produkten. Någon luddig förklaring gavs om två separata avtal men visst, det lät inte helt orimligt.

    I början av förra veckan, det var nog redan mån 19 nov, kom två avier från Posten. Där stod att försändelserna skulle finnas att hämta senast tis 20 nov. Jag hämtade paketen tor 22 nov och öppnade dem fre 23 nov. Näringstillskotten ser ut som de ska. Det är fakturorna som väcker vissa frågor. 30 kr/st – inte mycket att säga om. Men fakturorna är inte datummärkta, vilket ju är mycket märkligt. Förfallodatum är lör 24 nov (dvs tre vardagar och en helgdag efter att försändelsenen helt säkert kunde hämtas ut på Posten. På baksidan står dock att tio dagars betalningsfrist tillämpas. Mystisk matematik.

    Vidare står på baksidan av fakturan följande: ”Vi tillämpar köpkrav på minst 1 ordinarie paket som kommer efter provpaketet. Du kan när du vill säga upp ditt abonnemang men är alltså bunden till att köpa minst första ordinarie paketet”. Detta står då i total motsats till vad jag blev informerad om under det ovan refererade telefonsamtalet. Det står heller inget om kostnad för ”första ordinarie paket”. Det blir en spännande överraskning för mig!

    Under rubriken ”Uppsägning” informeras man om att man kan säga upp avtalet via länken http://eshopper.se/unsubscribe.html men denna länk leder naturligtvis ingenstans. De skriver även att man för att använda sin 14 dagars ångerrätt ska använda länken http://eshopper.se/UnSubscribeEshoppernordic/products/sweden/doit.php. Denna länk fungerar men ångerrätten gäller bara vid oöppnad försändelse och eftersom man inte kan komma åt länken innan man har öppnat försändelsen blir ju det där lite svårgenomförbart.

    Jag har nu betalt de 60 kr fakturorna anbefaller och skickat följande mail via valet ”Fakturafrågor” i rullgardinsmenyn på Eshoppers kontaktsida http://eshopper.se/contact: ”Varför skickar ni mig en försändelse 20/11 med förfallodatum på fakturan 24/11 när det står på baksidan fakturan att ni tillämpar tio dagars betalningsfrist? Och varför påstår ni att det är köptvång på ännu en försändelse när det tydligt informerades i säljsamtalet om att man inte var tvungen att köpa något mer utan kunde säga upp avtalet när man ville? Imorgon blir ni polisanmälda. Antagligen inte för första gången.”

    F.ö. kan välja man i nämnda rullgardinsmeny också välja ”Avsluta abonnemang” men när man fyllt i uppgifterna där och trycker på ”Skicka” så kommer, hör och häpna, följande meddelande upp: ”Abonnemang kunde inte slutföra!” (ja, utan –s). Eshopper kommer troligen, förutom att manipulera inspelningen från samtalet, bl a hävda att betalningen jag gjort innebär accept av alla möjliga villkor, dvs både förväntad förseningsavgift och vidare leverans, och därför skickade jag ett meddelande till via valet ”Fakturafrågor”, där jag skrev: ”Och tro föralldel inte att min betalning av fakturorna på 2*30 kr är en accept av någon förseningsavgift eller någon mer försändelse.”

    I samband med BG-betalningar via internetbank kan man ju inte lämna några meddelanden till mottagaren så jag har bara skrivit en egen notering: ”Bestrider villkor”. Nu är jag ju inte så dum så att jag tror att de bryr sig om något av det jag påpekat. Jag gör det mest för att sprida elektroniska spår omkring mig inför deras förväntade svar – att de inget läst / hört / fått. Jag har också tagit skärmdumpar av mina mail från Eshoppers egen sida innan jag skickade dem. Måhända inte ett absolut bevis för att dessa mail sedan också skickades men jag kan inte göra mer än så.

    Jag har skickat denna text som en anmälan till Konsumentverket också. Imorgon kommer jag att ringa Eshopper med ett antal frågor, om än jag tvivlar på att de svarar. Sen kommer jag, oavsett vad de säger eller inte säger att traska till polisstationen här på Kungsholmen och anmäla företaget varefter jag kommer att anse mig ha gjort min plikt som konsument och lugnt kan luta mig tillbaka och invänta Eshoppers nästa drag. Några mer pengar kommer de hursomhelst inte att få av mig.

    • hej Nina!
      jag har också anmält till KO på dras hemsida. Jag ska polisanmäla eshopper idag i nyköpings polisstation. Säkrast att göra. Jag ska bestrida alla krav. Enligt det avtal per telefon som presenterades har man rätt att avsluta abonnemanget efter att ha köpt den första försändelsen.
      Jag returnerar alla brev och försändelser oöppnade. Dessutom skriver jag i ab s organisationsnummer på returadressen. Då går det fram och postverket kan få betalt för returen.
      hej från lars w

  5. Guud jag får panik! Jag har också accepterar en engångsförsändelse!!! Jag har skrivit till Konsumentverket om mitt problem men vad gör jag om jag får ännu en försändelse av dem?!?! Ska jag låta bli att betala eller hur ska man göra????? Hjälp mig :( (((

  6. den 5 december fick vi ett paket med kapslar ” kosttillskott”. ett abbonnemang från eshopper, det är bestridet,polisanmäles snarast Bolagsmän bakom eshopper: Posse Lindholm, porfyrvägen 11 14143 huddinge tel, 087741450.
    Parsan Edris Sakförarvägen5 22657 lund.

    Posse svarar i telefon , Edris nummer är inte i bruk

  7. Jag fick precis låda nr två ifrån Eshopper, jag var med om samma sak med inspelning och tackade ja, det gick ju säga upp det direkt liksom.
    Första paketet gick på 30kr, som de sagt, men nu fick jag hem ett andra på 297kr, jag vill bara säga upp det här, men det visar sig uppenbarligen inte vara så lätt..Hjälp! D:

  8. Förbannade företag! Jag blev oxså uppringd, skulle vara helt gratis och kunna sägas upp direkt. Hur ska man göra, verkar ju vara mom 22 skickar man tillbaka startförpackningen så säger dom ju att det inte fått det, Betalar man och tar första så går det ju inte att säga upp ändå! herregud blir så jävla trött på dom

  9. Efter att jag fick mitt startpaket (provpaket) så sa ja upp det. Jag har fått det skriftligt att det ska vara uppsagt från dagens datum då jag gjorde det. Så om dem säger att jag inte har gjort det så har jag ju faktiskt bevis och jag polisanmäler om det ska vara så att dem envisas med skiten!

    Kan man inte göra så att man själv säger att man inte fåt något paket? haha dem gör ju själva så?

    På något sätt löser det sig nog! Dem kan ju inte finnas kvar så länge på marknaden om dem har fått flera anmälningar? Eller?

    • Jag fick tag i dom på telefon, talade om att jag spelade in samtalet! Å talade oxså om att vi har polis i familjen! De svarade att och bad så mycket om ursäkt de avskrev fakturan och sände mail,( men tyvärr inte faktura nr på)De ska oxså ta fram telefonsamtalet, jag förstår ju nu varför försäljaren frågade om jag var jag hela tiden, han får ju ett ja svar då. i Ska bli kul att de hur de förvrängt samtalet!

  10. Vi har fått ett paket från eshopper, utan att ha svarat i telefon , det gick enligt deras kundtjänst bra att säga upp, ärendetb är bestridet till deras adress, samt polisanmält, vi väntar på paket nr, dom får skicka hur mycket skit som helst.
    om någon ringer som du inte känner igen och du svarar , svara HALLÅ,vem talar jag med,sedan säger du till personen :D itt kompletta personnr samt telenr så ringer du tillbaka.
    om du inte vill dra detta lägg på säg ingenting, alt dra Åt Helvete

  11. Hos Konsumentverket finns det nu 31 anmälningar mot Eshopper, från 2011-11-28 och fram till nu. Bara under november-december i år har sju anmälningar lämnats in. Jag vill uppmana alla som fått obeställda varor eller felaktiga krav att också anmäla till konsumentverket@konsumentverket.se.

    Kom ihåg att om ni får saker ni inte beställt, eller vidare paket trots uppsägning, så ska ni absolut INTE betala. Skriv istället till företaget och förklara varför det är fel och att ni därför inte tänker batala. BCC:a gärna mig på info@knyt.se.

    /Anders Nyman, Knyt.se

  12. Nu har dom en anmälan till.

    vi jagar dom så slutar dom , det blir inte roligt att vara
    eshopper.
    vi får se vad som händer har på känn att dom inte tog vår reklamation på allvar ,men vi kommmer aldrig att betala ett ruttet öre varsågod och skicka mer skit

  13. Har idag fått en provsändning på Silica Duo,som jag inte
    beställt och skall få ett nytt paket 20121226.som jag
    inte önskar. Har anmält detta till konsumentverket

  14. Hej alla!
    Fick idag den 17Dec 2012 en ask med 15st kaplsar Silica Duo Vitalas Beauty Therapy (Av just företaget eshopper)

    Som jag ej har betällt!…men så vill dom ändå ha betalt 30kr för detta, som det står på fakturan.
    Har sätt att fler talet personer har råkat ut för samma förädiska sak, fast med olika produkter men principen är ju den samma.

    Nästkommande paket kommer att skickas till mig
    Den 2012-12-26 med min premie tydligen?? och en trisslott,
    men om jag minns-rätt så har jag inte gått med i någon form av premie från just eshopper.

    Så jag kommer anmäla detta till Konsumentverket så snarast möjligast och självklart kommer jag skicka tillbaka alltihopa i samma låda.

  15. Skicka inte tillbaka något lägg ingen tid på det bestrid till: eshopper varuvägen9 12530 Älvsjö , anmäl ko samt polis,

  16. Har för flera veckor sen sagt upp mitt abenomang och har inte fått nåt mer! Väldigt lättsamma! Men tycker synd om er som drabbats! Vilka svin! Bara strid!! Och kom ihåg!! 4 dagar innan nästa försändelse, skriv och säga att ni vill avsluta! Jag har inte haft några problem alls!! Säg IFRÅN!!!!!

  17. jag har försöt att betala in men det är fel konto och fel siffror som står längst ner till vänster, är det bara för att dom ska kunna skicka fler fakturor för att tjäna pengar, hur ska man gör med detta

  18. Går det att göra en anmälan mot företaget för dålig fakturering? Min mamma accepterade erbjudandet då det påstods att hon vunnit en tävling. Fakturan betalades i tid men då förfallodag var 22 december med flera helgdagar veckan efter drogs inte betalningen förrän den 27 december. En påminnelse inklusive avgift på 50kr skickades ut. Nu har hon även fått faktura för nästa paket, fakturan kom idag 7 januari. Med förfallodag igår 6 januari. Inget fakturadatum finns på fakturan.

  19. Det är skandalöst hur detta företag eshopper beter sig med sina metoder, att skicka ut grejer mot faktura och tro dom ska få betalt, och inte nog med det så kör dom med vilseledande kundmaterial att det är gratis vilket det inte är när deras fakturor dyker upp som det varken finns fakturadatum, orderbekräftelse eller när ordern blev gjord.

    Och inte nog med det så skickar dom ut hälsokost som troligen inte är godkänt av läkemedelsverket heller för det ligger ingen bi-packsedel i förpackningarna, så skulle nån råka äta dylikt och bli dålig av detta prepparat eshopper skickar ut, så kan man ju alltid stämma dom och hoppas att dom har läkemedels försäkringar som täcker.

    En annan rolig sak angående eshopper är deras hemsida, för läser man längst ner på sidan ”Om eshopper” så står det:
    Citat
    ”Eshopper är ett svenskt bolag med fokus på postorder. Hos oss finner du ett brett sortiment av hälsoprodukter”.

    Jag har dessutom letat för fullt på denna sida efter det breda sortimentet men det enda jag hittar är en skämtsam hemsida som säger mig att dom just nu är ”aktiva i Sverige”.

    Ja Ha, AKTIVA med vadå, att klå så många som möjligt på pengar via deras så kallade säljkonst och bluff fakturor.

    ”Vi är förnärvarande aktiva i Sverige med tiotusentals nöjda kunder”.

    Av alla kunder jag sett på nätet när man googlat runt som råkat ut för eshopper, så verkar 9 av 10 så nöjda att dom vill be dom fara och flyga.

    Så jag följer ”Lars tudor” råd och bestrider samtliga fakturor ifrån eshopper.

  20. Det kommer att bli en anmälan till från mig.Har överlämnat ärendet till konsument ombudsmannen.

  21. Bakgrundsdata om Eshopper från Syna.se:

    556864-3778
    Eshopper Postorder Scandinavia AB
    VARUVÄGEN 9
    125 30 ÄLVSJÖ
    TELEFONNUMMER
    08-50920500

    Företagsform
    Aktiebolag
    Registreringsdatum
    2011-09-13
    Koncerninformation
    Företaget ingår inte i koncern.
    Säte kommun
    Stockholm/Stockholms län
    Nuvarande namn sedan
    2011-10-10
    Tidigare namn
    Aktiebolaget Grundstenen 137435
    Aktiekapital
    50.000,00 SEK

    Rörelsen verksam sedan
    2011-10-13
    Antal arbetsställen
    1
    Antal anställda
    1-4 anställda
    Branschkod (SNI)
    46380 Partihandel med andra livsmedel, bl.a. fisk samt skal- och blötdjur
    Skatteregistrering
    Godkänd för F-skatt 2011-10-14
    Registrerad för moms 2011-11-01
    Registrerad som arbetsgivare 2012-04-26
    Fastigheter
    Finns ej registrerad som fastighetsägare i den senaste fastighetstaxeringen

    LEDNING
    Senaste ändring i ledningen: 2011-10-10
    FUNKTION NAMN PERSONNUMMER TILLTRÄDE ANTAL UPPDRAG I ANDRA AB/HB
    LE, VD Lindholm, Posse Jeff 530218-**** 2011-10-10 3
    SU Parsay, Edris 921112-**** 2011-10-10 1
    REV Phillips, Craig Oswald 530309-**** 2011-10-10

    Några betalningsanmärkningar finns inte noterade de senaste tre åren