Fejkade grupprabatter

24 februari, 2012 i Granskningar

Kan man lita på rabattkupongföretag på nätet som Groupon och Letsdeal? Nej, säger en konsument som menar att grupprabatterna i vissa fall är påhittade och pekar på keramiska knivar som exempel.

Oslagbara erbjudanden till konsumenter, marknadsföring och nya kunder till företagarna. Så marknadsförs grupprabattjänster som Letsdeal och Groupon. Och en rejäl rabatt på tjänster eller produkter lockar många att nappa på erbjudandena.

I Kina har dock Groupon avslöjats sälja piratkopior av klockor, och i Norge visade sig ett häfte med restaurangrabatter vara dubbelt så dyrt hos Letsdeal – efter rabatten. Kan man lite på erbjudandena?

Mattias Svanold såg en ”deal” om keramiska knivar till 70 procents rabatt hos Groupon. Ordinarie pris var 1699 kronor, nu kostade de bara 499 kronor. Innan han nappade bestämde han sig för att kolla upp vem som tillverkade knivarna.

Att hitta tillverkaren utifrån beskrivningen var dock inte lätt. Till slut hittade han en grossist i Kina som sålde knivarna – för motsvarande 160 kronor per knivset vid köp av 20 stycken, inklusive frakt till Sverige. Samtidigt hittade han samma knivar i en tidigare grupprabatt hos Letsdeal, då med ett ordinarie pris på 2699 kronor.

Företaget som ligger bakom Groupon-dealen heter Onlinegrossisten. På en hemsida registrerad i slutet av oktober 2011 säljer de ”högkvalitativa produkter” via postorder. De enda produkter de har upplagda är dock tre olika keramiska knivset, bland annat det nu aktuella för 1699 kronor.

Hemsidans enda kontaktuppgifter är en e-postadress, och en försäkran att de har f-skatt. Företagsnamn och organisationsnummer saknas, liksom en postadress.

Mattias Svanold blev arg och skrev ett inlägg på Newsmill om vad han menar är ett bedrägeri. Allt man behöver göra är att hitta en tillverkare i Kina som skickar varorna direkt till kunderna, och sätta upp en hemsida där man låtsas sälja dem till ett påhittat ordinariepris. Sen är det bara att sälja in ”dealen” till Letsdeal eller Groupon, skriver han.

Svenska grossisten Vikingsun importerar bland annat flera kända knivmärken åt svenska återförsäljare. Johan Almling är VD och dessutom grundare av Knivakademien. Han håller med om att det påstådda ordinariepriset låter påhittat:

- Det låter inte trovärdigt. Normalt pris för en kinesisk keramisk kniv är några hundra.

Johan Almling säger också att jämfört med japanska knivar är de kinesiska tjockare och sprödare. – En japansk keramisk kockkniv, med vitt blad på 14-15 cm kostar drygt 1000-1200 kronor i butik. För ett set med tre japanska knivar skulle 2700 kronor inte vara helt fel, säger han.

Juristen Katarina Karlsson på Konsumentverket konstaterar att Onlinegrossisten bryter mot ehandelslagen om de varken uppger företagsnamn, organisationsnummer eller adress. Den uppgivna rabatten kan också ifrågasättas.

– Det priset som anges som ordinarie pris måste finnas någonstans, säger hon till Konsumentnytt. – Om det visar sig att de satt upp det ordinarie priset precis i anslutning till det här erbjudandet så är det svårt att få det priset till ett ordinariepris. Då kan man kanske utgå ifrån att de bara gjort det bara för att kunna sänka priset. Men det blir en bedömning som en domstol måste göra.

Ytterst ansvarig för marknadsföringen av knivarna är Groupon. Där återkommer VD Rickard Strömberg via mejl och skriver att de får värdet på produkten från samarbetspartnern, men alltid genomför en referenskoll på likvärdiga produkter i Sverige. De testar också produkten som ska marknadsföras.

- I det specifika fallet är värdet på 1699 kr som marknadsförs i dealen detsamma som Onlinegrossistens pris och stämmer även överens med den kontroll vi utfört på svenska marknadspriset för likvärdiga keramiska knivar, skriver Rickard Strömberg.

- Vi tar självklart ansvar för de produkter vi marknadsför och vill att kunden ska känna sig nöjd med sitt köp. Skulle någon mot förmodan inte vara det ger vi alltid alla kunder möjligheten att returnera köpet och få pengarna tillbaka, lovar han.

Konsumentnytt har inte fått svar på en uppföljningsfråga om synpunkterna från Vikingsun och om det är kinesiska eller japanska knivar de jämfört prisbilden med.

Nicholas Littorin Müller är den som registrerat domänen onlinegrossisten.se, och skriver också på sin Facebooksida att han ligger bakom företaget.

- Ja, det är mitt företag svarar han när Konsumentnytt ringer. Han ber dock att få svara på ytterligare frågor via mejl:

- Är det samma kinesiska knivar som Mattias Svanold hittat för 160 kr/set?

- Jag kan inte kommentera om det är samma då det är oklart för mig var Mattias Svanhold surfar på webben. Det är självklart inte omöjligt att det är samma knivar som han har hittat . Jag vill påpeka att det tillkommer en hel del kostnader vid import innan det når till konsument som ni bör beakta i er bedömning såsom tull, lagerhållning, emballage, porto, marknadsföring mm.

- Hur satte du priset 2699/1699kr på knivarna? Givet expertkommentaren ovan, känns det fortfarande korrekt?

- Lätt att fråga men komplicerad att besvara då vi som återförsäljare är beroende av att sälja produkten samtidigt som priset i slutändan avgörs av konsument då det är upp till konsumenten att avgöra om varan är värd priset. Konsumentens köp blir kvittot som visar att priset är rätt.

- I våra jämförelser med de märken som finns sedan tidigare på den svenska marknaden ansåg vi det rimligt med ett ordinarie pris på 2699 kr för just den produkten, något som vi ändå sedan beslutade oss att sänka till 1699 kr. Detta trots att våra tester visar att våra knivar håller minst lika bra som de keramiska knivar vi testat från bland annat Vikingsun och Ikea.

Nicholas Littorin Müller skriver också att de har kunder som köpt knivarna till fullpris via Onlinegrossisten.se. Han menar att företagsnamn, organisationsnummer och postadress återfinns i de allmänna villkoren vid köp, men skriver att de nu även lagt till uppgifterna på Om oss-sidan.

På en uppföljningsfråga bekräftar han att de inte använder så kallad ”drop shopping”, (dvs att varan skickas direkt från leverantören i utlandet till kunden).

Slutnot:
Erbjudandet är nu avslutat hos Groupon. 747 personer nappade på det rabatterade priset. Hos Letsdeal har tidigare 510 personer köpt knivarna, då för 599 kr per set.

Enligt Tullverket är det 8,5% tull på köksknivar från Kina. Till det tillkommer 25% moms, och eventuellt en importdeklarationsavgift från Posten. Enligt Konsumentnytts uträkning innebär det ett totalpris på 4378 kronor för 20 set med kinesiska keramiska kockknivar, inklusive leverans till Sverige. Det motsvarar 219 kronor per knivset. Observera att säljaren är en kinesisk grossist med egna påslag, inte den kinesiska tillverkaren. Om det är möjligt att göra affärer direkt från denne kan den som köper 1257 stycken knivset säkerligen få ett lägre pris.

Knivarna hos den kinesiska grossisten samt hos svenska Online-grossisten.

Länkar:
Mattias Svanolds artikel hos Newsmill
DHgate.com – den kinesiska grossisten
Letsdeal-dealen 
Onlinegrossisten.se 
Vikingsun – rekommenderade priser
Icakuriren – välj rätt kockkniv

Mer om Groupon:
Groupon vägrar backa om flygpris utan skatter

8 svar på Fejkade grupprabatter

  1. Hej! Tack för att du gjorde en ordentlig granskning och fick tag på Groupon och Nicholas. Kul att få min artikel bekräftad, jag hade ju kunnat haft helt fel.

    Avslutande raljerande kommentar innan jag släpper den här härvan:
    Hade Nicholas någonsin intentionen att sälja knivarna för 1699/2699 kr? Nej, självklart inte. Hemsidan var skapad för att fungera som ”front”, inför en framtida deal med Groupon och Letsdeal, och inget annat. Det stöd jag har för det påståendet är att han i egenskap av
    PR & Marketing manager på PerfectPix (cachad linkedin: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:S-cD2XSDBGYJ:se.linkedin.com/pub/nicholas-littorin-m%C3%BCller/3b/871/932+nicholas+littorin+muller&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se) satte ihop två erbjudanden med LetsDeal (http://www.letsdeal.se/deal/7269931)(http://www.letsdeal.se/deal/7123544/). Det räcker för att jag ska tro att det är efter dessa deals som idén att tjäna en enkel hacka föddes, och Onlinegrossisten kom med efterbörden.

    Så vad kan Groupon och LetsDeal göra?

    Ett, prångla inte ut uppenbart skräp. Om ett partnerföretag inte kan/ vill uppge fabrikat, modell, eller något sätt att identifiera produkten, så handlar det antagligen om skräp. De som får hem detta knivset och märker kvalitén kommer i framtiden att misstro alla deals med fysiska produkter på på Groupon/ Letsdeal i framtiden.

    Två, samarbeta inte med skräp. Om ett företag inte har funnits mer än några månader och har en hemsida där det säljs 2-3 produkter, så är företaget antagligen oseriöst. Man förlorar mer än ni vinner på att samarbeta med sådana ”företag”, se till att också säljarna förlorar mer än de vinner på att fuska med granskningen.

    Tack för en bra sida, hoppas du fortsätter hålla kolla på Groupon/ Letsdeal!

    MVH

    Mattias

  2. Råd & Rön har också granskat Letsdeal och Groupon, och skriver om två konsumenter som är missnöjda med vad de fått:
    http://www.radron.se/artiklar/blast-av-rabattsajter/

  3. Den här gången påstås ordinarie pris vara 1099 kronor, och nytt pris med rabatt är 299 kronor. Bakom ligger ett annat företag, http://i-trade.se, som faktiskt säljer en ad produkter. De missar dock e-handelslagens krav på företagsnamn, organisationsnummer, adress och epostadress.

    Adressen är registrerad 2012-05-11 av en privatperson:

    ”Namn Peter Ingal
    Företag Peter Ingal Pr”

    Peter Ingal bor på Kammakargatan i Stockholm och har den enskilda firman Peter Ingal PR. Han är också suppleant i Kosmopeter Invest AB sedan 2002, ett företag i Hisings backa som uppges syssla med partihandel av kläder och skodon.

    Om det är han som ligger bakom i-Trade.se är okänt. Gott folk, handla ALDRIG från företag som inte berättar vilka de är!

    • Efter att jag mejlat Groupon har nu i-trade.se fått de saknade kontaktuppgifterna. Det är mycket riktigt enskilda firman Peter Ingal PR som ligger bakom, med adress Kammakargatan 21 111 60 STOCKHOLM.

  4. Hej,

    Tack Knytanders och också Mattias Svanold för era artiklar – magiska och suveräna! Efter att ha läst denna utnyttjade jag googles suveräna Imagesearch för en deal som ännu inte är levererad till mig. Dealen är den följande från Groupon, http://www.groupon.se/deals/goteborg/Nordic-Knives/8313245

    Mitt mail till groupon – detta skickades till Groupon eftersom betalning gjordes till dem och jag fick orderbekräftelsen av dem. Jag har inte accepterat köpvillkor från tredje part, eller upplysts mer om leverantören än firmanamnet – därav är Groupon i detta fall säljande part:

    Hej,

    Med anledning av att jag uppdagat att det knivset jag beställt genom
    Groupondeal inte överensstämmer med er beskrivning om att jag ”sparar”
    1001:-. Varorna är inte levererade, och detta behöver ni inte heller göra
    och ni kan därför makulera min order och återbetala det jag betalt för
    dealen till mitt VISAkort.

    Eftersom dealen, eller någon information i dealen beskriver att jag
    ”sparar 1001:- gentemot om du hade köpt knvisetet direkt från Nordic
    Knives” är detta således information som inte är korrekt överensstämmande
    med verkligheten.

    Jag har hittat sammma identiska knivställ i Kina till ord. priset 21,70
    USD. Vid beställning härifrån hade jag fått lägga på 25% i Svensk Moms och
    sedan 8,5% i tull = 29,43USD därefter tillkommer frakt på 14,89USD =
    44,32USD som motsvarar (med dagens växlingskurs) ca 297SEK – hem i
    brevlådan. Jag betalade er 398 SEK och ”sparar” således inte 1001SEK utan
    förlorar 101SEK genom att beställa genom denna groupondeal.

    Vänligen bekräfta att ni registrerat mitt nyttjande av ångerrätten och att
    ni avbrytit denna leveransen till mig.

  5. Hej. Jag har gått på Lets´deals rabatter. HANDLA ALDRIG DÄR!

    1. Köpte 2 halsband, skulle komma 2 v efter avslutad auktion.
    2. Halsband 1 kom ca 2 veckor försent, halsband 2 kom en vecka senare. Inga tydliga svar från Lets´s deal, de fick inte tag på leverantören osv….Seriöst företag?
    3. Såg jättefula ut och jag ville göra en retur. Tog 2 veckor att få info från Let´s deal om hur jag skulle utföra returen. Återigen skyllde de på info från leverantören men till sist skulle jag ändå skicka paketet till Let´s deals egna adress.
    4. Skickade iväg de två halsbanden till dem, 1,5v senare mailar jag dem och frågar om min retur och de meddelar att de aldrig fått returen från mig (lögnare).

    Ca 580 kr fattigare, och så besviken…men karma is B**H så jag hoppas Let´s deal går under.
    :)

  6. Varför så arga för att någon ev sålt en vara med enormt påslag?
    Borde inte alla som handlar en Märkes t-shirt för 800-1000 kr (ofta av sämre kvalité faktiskt) vara lika blåsta?
    Och faktiskt om man ska kunna försörja sig på att sälja saker måste inköps priset vara långt under säljpriset, faktiskt 2!
    Skatt skatt moms
    Ibland känns det som alla ”vi” som inte säljer kända varumärken (som inte är ett dugg bättre, ofta, än udda /utan fancy märke) borde idka välgörenhet. Vänd på tankenöten ett stort varumärke säljer över hela världen, varje produkt görs i enorma ex, det är trygghet för fabriken och därmed är produktionspriset garanterat ännu lägre för i det här fallet keramiska knivar.
    Sedan säljs de till ett mkt högre pris, och ingen protesterar över att det finns factory outlet på andra sidan jordklotet (fr fabriken sett) med 70 % rabatt!!!
    Nä dravel alltihop, vill man kasta pengar, köp dyra ”kvalitets” produkter!