Krönika: Legomuren mellan pojkar och flickor

6 mars, 2012 i Allmänt

Ett Lego på fallrepet 2004 satsade på nya produktkoncept, nästan samtliga på temat krigare, vapen, brandmän, äventyr, drakar, tjuvar och poliser – och lyckades. Killarna har Lego Ninjago och Lego Star Wars. Nu ska tjejerna få baka cupcakes, sy modekläder och driva skönhetssalong med nya Lego Friends. Po Tidholm granskar och sågar satsningen i DN. – För vad Lego faktiskt gjort för att vinna tillbaka de flickor de förlorade när de gjorde om sitt produktsortiment från könsneutralt och utvecklande är den värsta sortens exempel på hur man reproducerar könsstereotyper och skamlöst låser in barn i inskränkta könsroller, skriver Po. – Våra undersökningar visar att flickor vill ha realistiska figurer att leka med, och responsen från målgruppen har varit övervägande positiv, säger svenska marknadschefen John Andersson, som varit på medieträning i Danmark och lärt sig bemöta genuskritiska frågor. – Det är klassiskt! Man gör en selektiv undersökning och hänvisar sedan till den verklighet man själv skapat, säger Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen. – Lego låser in flickor och pojkar i var sin värld. Det är tydligen inte ens meningen att de ska leka med varandra längre, säger Niclas Järvklo, idéhistoriker och mansforskare på Stockholms universite. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.