Fulförsäljning från Ringia

19 mars, 2012 i Granskningar

Telebolaget Ringia anklagas för att lura äldre småföretagare in i oönskade avtal. Männen bakom kan knytas till hårt kritiserade PPM-skojare.

Det började inte särskilt bra för det nystartade telebolaget Ringia. Bara några månader efter starten fastnade en av företagets säljare på band:

”Telefonförsäljaren skröt för kollegorna om hur han fräckt skulle lura på en 67-årig kvinna ett telefonabonnemang. Föga visste han att han hade glömt telefonen på – och blufförsöket spelades in på en telefonsvarare.”

skrev DN den 5 januari i år. Enligt säljaren hade han lurat flera kvinnor genom att påstå att deras barn gett tummen upp till bytet.

Ringias försäljningschef Emil Eriksson påstod sedan att de avslutat samarbetet med den återförsäljare de anlitat.

Kritiken mot Ringias metoder fortsatte dock, och Konsumentverket fick in flera anmälningar och skrev till bolaget: ”Kritiken rör bland annat att de inte varit tillräckligt tydliga med att man säljer företagsabonnemang, och att flera kunder trott att det var deras nuvarande operatör som ringde eftersom säljaren inte presenterat sig.”, skriver VT den 8 februari.

23 februari tog UNT upp fallet Karl-Rune Lind. Telefonsamtalet från Ringias säljare ska ha inletts med ”Nästa faktura kommer komma från oss och inte från Telia”, vilket ledde honom att tro att Ringa övertagit faktureringen. Sedan svarade han ja på de följande frågorna, och ingick ett bindande avtal utan ångerrätt eftersom han var företagare.

Försäljningschefen Emil Eriksson på Ringia kommenterade: – I slutet av samtalet är vi väldigt tydliga med att vi är en fristående operatör som inte har någonting med Telia att göra. Det borde en normalbegåvad, svensktalande person förstå.

18 februari skrev UNT en uppföljning, där Karl-Rune Lind nu fått en slutfaktura på 4121 kronor. Han tänker inte betala. May Strandberg, konsumentvägledare på Östhammars kommun, fick flera samtal från andra drabbade efter den första artikeln. En kvinna i medelåldern, jordbrukare och därmed företagare, var bland de uppringda:

– Ringia ringde upp henne och påstod att hon betalat för mycket på senaste fakturan till Telia. De ska då ha påstått att de hade samma nät som Telia och att hon skulle få sina räkningar från Ringia i fortsättningen.

Bestrid avtal du lurats in i
Idag kör UNT en uppföljning, där Anders Nyman på Knyt.se intervjuas.

– Det största problemet är att småföretagare rent generellt har för dålig kunskap om sina rättigheter. De omfattas inte av samma skydd som konsumenter, men är absolut inte rättslösa. Exempelvis kan ett avtal ogiltigförklaras med stöd av Avtalslagen om ena parten blivit lurad att ingå det, säger Anders Nyman.

Problemet med att man som företagare – till skillnad från konsumenter – automatiskt får en betalningsanmärkning så fort ett företag vänder sig till Kronofogden, går dock att neutralisera.

Om man kan visa att man bestridit fakturan innan motparten vände sig till Kronofogden, kan fogden stryka noteringen. Ett bestridet krav ska nämligen inte skickas till Kronofogden, utan en tvist ska avgöras i tingsrätten. Om man bestrider kravet via mejl eller REK-brev så har man ett tidstämplat bevis för bestridan.

Alla har rätt att få en tvist prövad i tingsrätten, som på intet sätt står på de oseriösa företagens sida. Viktigt att veta är också att om tvisten rör mindre än ett halvt basbelopp, så behöver den som förlorar bara stå för en timme av motpartens juristkostnader. Tillsammans med ansökningsavgiften på 450 kronor blir det kanske 2000 kronor extra, om man som företagare skulle dömas skyldig att betala.

Det går utmärkt att föra sin egen talan i rätten, som är skyldig att hjälpa till. Kan företagaren visa att säljaren vilselett dem i början av samtalet, exempelvis genom vittnesuppgifter från andra uppringda, finns goda möjligheter att vinna målet.

Läs mer om bluffakturor mot företagare, olika metoder de använder för att luras, och hur man tar upp striden och undviker kronofogden och vinner i rätten, här >>

Ringia har kopplingar till PPM-skojare
När Konsumentnytt först tittade på Ringia vid årskiftet var Afram Gergeo styrelseledamot och ordförande, och Tomas Cembraeus styrelseledamot. Domänen ringia.se hade registrerats av en Jonas Johansson på Moderna Pensionsvalet AB.

PPM-rådgivaren Moderna Pensionsvalet har i skrivande stund 43 anmälningar hos Konsumentverket, bland annat för vilseledande marknadsföring och negativ avtalsbindning.

Företaget använde tidigare namnet Moderna Fondvalet, och under det hittar man hela 126 KO-anmälningar.

I Knyt.se:s konsumentnyhetsbevakning finns ett antal artiklar om de båda bolagen:
http://knyt.se/blog/tag/moderna-pensionsvalet/
http://knyt.se/blog/tag/moderna-fondvalet/

Ordförande i Moderna Pensionsvalets styrelse är just Tomas Cembraeus. Han är också ordförande i Legio Financial Group AB, som är moderbolag till Moderna Pensionsvalet Norden AB, Legio Exchange AB, Likvidia AB och Solid Music AB.

I samtliga bolag förutom det sista sitter också Axel Ingmanson och Anders Svensson i styrelsen. I Solid Music hittar vi istället Afram Georgeo (som också finns i bolaget Solid Equity Nordic AB på samma adress, där fd Idoljurymedlemmen Peter Swartling är ledamot).

Anders Svensson satt också som suppleant i Ringias styrelse mellan 2011-09-21 och 2011-12-05.

Från 17 januari i år försvinner dock Tomas Cembraeus och Afram Georgeo ur Ringias styrelse. Istället träder Magnus Thorén från Strängnäs in, med Therese Frendesson som suppleant och Delér Rahim som extern vd. Båda bor i Linköping, där Delér Rahim tidigare bland annat varit platschef för ett telemarketingbolag.

Magnus Thorén och Therese Frendesson sitter i styrelsen i ett annat bolag, nystartade Voltia Kraft AB. Ett företag vars domän voltia.se registrerats av Jonas Johansson på Legio Financial Group AB. Voltias adress är också samma boxadress i Stockholm som Solid Music och Solid Equity har.

Afram Gergeo har inte velat kommentera sin sejour i Ringias styrelse, och Tomas Cembraeus vill inte heller kommentera kritiken mot företaget.

Fula försäljningstricks från Östergötland
Enligt rapporter från flera företagare har Ringias säljare gett intryck av att de ringer från den uppringdes befintliga operatör. En företagare berättar att säljaren påstått att hen betalat för mycket i teleavgifter månaden innan, och nu ska få lägre räkningar framöver.

På den direkta frågan om det innebar ett operatörsbyte undvek säljaren att svara, utan sade bara att det var samma mobilnät.

Under 2007 granskade Knyt.se, dåvarande Cint.se, teleoperatören Ventelo och de metoder deras inhyrda telemarketingbolag använde. Just metoden att be om ursäkt för en för hög telefonräkning, eller för utebliven rabatt, användes av telemarketingbolag i Österötland.

Är det en slump att Ringias vd har ett förflutet på telemarketingbolag i Östergötland?

Mer om Ringia kan du läsa i Gruppen med samma namn på Knyt.se:
http://knyt.se/groups/ringia-ab/

Har du själv blivit uppringd av Ringia? Konsumentnytt vill gärna komma i kontakt med personer som kan berätta om företagets försäljningsmetoder. Mejla info@knyt.se.

3 svar på Fulförsäljning från Ringia

  1. Bakom Ringia står Andreas Lindren som tidigare drivit Buisneiss By Phone tillsammans med en Jimmie Guldbrand, därav kopplingen till Östergötland. Deler har själv jobbat på BPP

  2. Nej jag står inte ”bakom” Ringia, är inte delägare och jobbar heller inte på företaget. Har mailat dig Anders Nyman 3 gånger utan svar! Tydligen struntar du i om vad du publicerar på din website är sant eller inte, Och du bryr dig inte ens om att svara på mail.Trovärdigheten för din sida är inte stor när du tydligen tycker det är ok att publicera felaktiga uppgifter!

  3. Ursäkta, jag har haft lite problem med ett överaktivt spamfilter, som norpat meddelanden från inboxen. Kollar upp och återkommer.