140.000 svenska bussresenärer kan ha rätt till ersättning

28 mars, 2012 i Konsumenträtt

I februari dömdes bussföretagen Scandorama och Ölvemarks till drygt 11 miljoner kronor i böter för otillåtet kartellsamarbete. Den siffran kan komma att växa rejält – om de 140.000 drabbade resenärerna tar strid, skriver DN. – I och med att domen vann laga kraft så är alla drabbade berättigade att begära ersättning för det överpris de har fått betala. De har rätt att veta att det är möjligt, säger en källa som tidigare arbetat på ett av de dömda bolagen. Linda Skoogberg, biträdande avdelningschef på Konkurrensverket, håller med, men säger att det inte är klarställt att varenda resa under de nämnda åren har varit felaktigt prissatt. Till artikeln >>
KO Gunnar Larsson är beredd att föra konsumenternas talan. – Jag har aldrig fått frågan tidigare, men teoretiskt sett kan jag tänka mig att som Konsumentombudsman företräda de här konsumenterna. Det är ett jätteintressant fall,s äger han. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.