Påse med mandelägg mer fylld i reklamen

13 april, 2012 i Handel, Livsmedel

Anders Liljeqvist på SR Kristianstad köpte en påse med Anthon Bergs mandelägg. 160 gram ägg gjorde att den bara var halvfull. Samtidigt visades samma påse i reklamen – då proppfull. Håkan Sjöstrand, marknadsdirektör på ICA, sade att marknadsföring ska vara sann, och beklagade om så inte var fallet nu. – Vi har använt den påsen som Anthon Berg tagit fram, säger han. Henrik Örnstedt på Konsumentverket säger att en grundregel är att en förpackning inte får ge intryck av att innehålla mer än vad den gör. Har påsen ett genomskinligt fönster som i det här fallet är det dock tveksam om konsumenten blir lurad. I fallet med mandeläggspåsen håller han med Håkan Sjöstrand: Reklamen ska visa vad man får. Till artikeln >>
Varför fyller man bara påsen till en tredjedel? Hanne Jyrup Rasmussen, Brand Director på Thoms, förklarar att påsen är samma för olika produkter, som därmed fyller den olika mycket. Att mandeläggen ser löjligt lite ut håller hon inte med om. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.