Påse med mandelägg mer fylld i reklamen

13 april, 2012 i Handel, Livsmedel

Anders Liljeqvist pÃ¥ SR Kristianstad köpte en pÃ¥se med Anthon Bergs mandelägg. 160 gram ägg gjorde att den bara var halvfull. Samtidigt visades samma pÃ¥se i reklamen – dÃ¥ proppfull. HÃ¥kan Sjöstrand, marknadsdirektör pÃ¥ ICA, sade att marknadsföring ska vara sann, och beklagade om sÃ¥ inte var fallet nu. – Vi har använt den pÃ¥sen som Anthon Berg tagit fram, säger han. Henrik Örnstedt pÃ¥ Konsumentverket säger att en grundregel är att en förpackning inte fÃ¥r ge intryck av att innehÃ¥lla mer än vad den gör. Har pÃ¥sen ett genomskinligt fönster som i det här fallet är det dock tveksam om konsumenten blir lurad. I fallet med mandeläggspÃ¥sen hÃ¥ller han med HÃ¥kan Sjöstrand: Reklamen ska visa vad man fÃ¥r. Till artikeln >>
Varför fyller man bara påsen till en tredjedel? Hanne Jyrup Rasmussen, Brand Director på Thoms, förklarar att påsen är samma för olika produkter, som därmed fyller den olika mycket. Att mandeläggen ser löjligt lite ut håller hon inte med om. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.