Debatt: Skärp reglerna för telefonförsäljning

2 maj, 2012 i Bedrägeri, Handel, Konsumenträtt

För att komma åt oseriösa telefonförsäljare måste lagen skärpas. Krav på skriftligt godkännande av avtal vid all telefonförsäljning bör införas, skriver Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson och Post- och telestyrelsens generaldirektör Göran Marby i SvD. Det svåra med muntliga avtal i samband med telefonförsäljning är att konsumenter inte har något ”kvitto” på vad som avtalats. Det är i princip omöjligt att veta om de verkligen har fått höra om alla viktiga detaljer i avtalet. Det enda beviset som finns är ofta en ljudfil, där säljaren spelat in när konsumenten säger ja till att de har förstått vad avtalet går ut på, den så kallade ”accepten”. Hela samtalet finns dock sällan inspelat och det är därför svårt för en konsument att få rätt mot ett företag, konstaterar de. Småföretagen har en särskilt utsatt position, eftersom det inte finns någon möjlighet för dem att ansluta sig till Nix-telefon. De omfattas heller inte av lagreglerna om ångerrätt. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.