Ryanair ger upp i ersättningstvist

4 juni, 2012 i Konsumenträtt

I flera års tid har Ryanair vägrat att ge ekonomisk ersättning till ett svenskt par som strandades i Bryssel 2006. Men nu kastar de in handduken och betalar, skriver TT. Med hjälp av Konsumentombudsmannen (KO) har tvisten drivits ända till Högsta Domstolen, som vänt sig till EU:s domstol för vägledning. Om summan på 15.000 kronor Ryanair betalat räcker går det inte att driva målet vidare på princip. – Från KO:s sida var tanken att få ett prejudikat och där var vi väldigt nära, säger Daniel Karfs, jurist vid KO. Ryanairs agerande visar att de förmodligen inte vill ha någon prejudicerande dom. Till artikeln >>
- Vi har känt att det är viktigt att fortsätta slåss. Det här med pengarna slutade ha betydelse för länge sedan. Ryanair måste bara inse att det inte är korrekt att dumpa ett helt flyglass med folk, säger Rune Brännström till Corren. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.