Ryanair ger upp i ersättningstvist
4 juni, 2012 i Konsumenträtt
I flera Ã¥rs tid har Ryanair vägrat att ge ekonomisk ersättning till ett svenskt par som strandades i Bryssel 2006. Men nu kastar de in handduken och betalar, skriver TT. Med hjälp av Konsumentombudsmannen (KO) har tvisten drivits ända till Högsta Domstolen, som vänt sig till EU:s domstol för vägledning. Om summan pÃ¥ 15.000 kronor Ryanair betalat räcker gÃ¥r det inte att driva mÃ¥let vidare pÃ¥ princip. – FrÃ¥n KO:s sida var tanken att fÃ¥ ett prejudikat och där var vi väldigt nära, säger Daniel Karfs, jurist vid KO. Ryanairs agerande visar att de förmodligen inte vill ha nÃ¥gon prejudicerande dom. Till artikeln >>
- Vi har känt att det är viktigt att fortsätta slåss. Det här med pengarna slutade ha betydelse för länge sedan. Ryanair måste bara inse att det inte är korrekt att dumpa ett helt flyglass med folk, säger Rune Brännström till Corren. Till artikeln >>