Konsumentnytt: Sätt hårt mot hårt mot FormLife

8 juni, 2012 i Bedrägeri, Hälsa, Konsumenträtt

Konsument Europa beskriver hur de som lurats att beställa produkter från kritiserade FormLife ska agera. ”Om du inte kan styrka att du utnyttjat din ångerrätt korrekt så är du bunden till att köpa välkomstpaketet samt den första ordinarie försändelsen”, skriver de. Det innebär en kostnad på 1194 kronor.
Konsumentnytt håller dock inte med och pekar bland annat på Sveriges Konsumenters KO-anmälan, som beskriver en Facebookannons som erbjuder ett välkomstpaket ”gratis”. Först i prenumerationsvillkoren framgår att det innebär ett abonnemang med en minsta kostnad på 1196 kronor.
Konsumentnytt menar att Formlife är skyldiga att tydligt ange den kostnaden, istället för att gömma den på en undersida. Annonser som denna signalerar att man kan ”prova” och ”testa gratis”. Eftersom ångerrätten bara gäller på ett oöppnat provpaket är annonsen vilseledande – att testa produkten utan kostnader blir ju omöjligt – och konsumenter kan hävda att de blivit lurade att teckna avtalet. Enligt Avtalslagen kan då avtalet ogiltigförklaras.
FormLife kan skicka kravet till Kronofogden, men som privatperson har man alltid rätt att svara fogden och bestrida det – utan att få betalningsanmärkning. Då återstår för FormLife, eller Nordic Health Group ApS som de heter, att stämma konsumenten i tingsrätten där denne bor. Om konsumenten skulle förlora en sådan tvist och döms skyldig att betala tillkommer extrakostnader på maximalt 2000 kronor. Konsumentnytt känner inte till att något liknande företag vunnit en sådan tvist.

1 svar på Konsumentnytt: Sätt hårt mot hårt mot FormLife

  1. Bra inlägg, Anders! Vi får hoppas på en öppen dialog m verket om saken.

    Sverker (Thorslund)