Konsumentnytt: Sätt hårt mot hårt mot FormLife

8 juni, 2012 i Bedrägeri, Hälsa, Konsumenträtt

Konsument Europa beskriver hur de som lurats att beställa produkter frÃ¥n kritiserade FormLife ska agera. ”Om du inte kan styrka att du utnyttjat din Ã¥ngerrätt korrekt sÃ¥ är du bunden till att köpa välkomstpaketet samt den första ordinarie försändelsen”, skriver de. Det innebär en kostnad pÃ¥ 1194 kronor.
Konsumentnytt hÃ¥ller dock inte med och pekar bland annat pÃ¥ Sveriges Konsumenters KO-anmälan, som beskriver en Facebookannons som erbjuder ett välkomstpaket ”gratis”. Först i prenumerationsvillkoren framgÃ¥r att det innebär ett abonnemang med en minsta kostnad pÃ¥ 1196 kronor.
Konsumentnytt menar att Formlife är skyldiga att tydligt ange den kostnaden, istället för att gömma den pÃ¥ en undersida. Annonser som denna signalerar att man kan ”prova” och ”testa gratis”. Eftersom Ã¥ngerrätten bara gäller pÃ¥ ett oöppnat provpaket är annonsen vilseledande – att testa produkten utan kostnader blir ju omöjligt – och konsumenter kan hävda att de blivit lurade att teckna avtalet. Enligt Avtalslagen kan dÃ¥ avtalet ogiltigförklaras.
FormLife kan skicka kravet till Kronofogden, men som privatperson har man alltid rätt att svara fogden och bestrida det – utan att fÃ¥ betalningsanmärkning. DÃ¥ Ã¥terstÃ¥r för FormLife, eller Nordic Health Group ApS som de heter, att stämma konsumenten i tingsrätten där denne bor. Om konsumenten skulle förlora en sÃ¥dan tvist och döms skyldig att betala tillkommer extrakostnader pÃ¥ maximalt 2000 kronor. Konsumentnytt känner inte till att nÃ¥got liknande företag vunnit en sÃ¥dan tvist.

1 svar på Konsumentnytt: Sätt hårt mot hårt mot FormLife

  1. Bra inlägg, Anders! Vi får hoppas på en öppen dialog m verket om saken.

    Sverker (Thorslund)