Elektronikvaruhusen skyller på kunderna

25 juni, 2012 i Konsumenträtt

Aftonbladet har granskat hemelektronikjättarnas hantering av kundernas klago­mål. De senaste tre åren har Media Markt, Elgiganten, Expert och Siba anmälts till ARN ­totalt 723 gånger. Kunderna har fått rätt eller delvis rätt 49 ­gånger. Media Markt är den kedja som fällts oftast, 31 gånger, skriver tidningen. I 15 av de 49 fall där bolagen fälldes hävdade de att kunden orsakat felet på varan. – Den vanligaste tvistefrågan när det gäller hemelektronik är om felet fanns vid köpet eller orsakats av kunden. Det är den vanligaste orsaken till avslag också, säger Nils Sigfrid på ARN. Till artikeln >>
I tio av de 31 fall där företaget har fällts, hävdar Media Markt att kunderna förstört sina varor själva. Expert har hävdat kundskada i tre av sex fällningar, och Elgiganten två av 10 fall. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.