Skenande nota för Coops kundbonus

25 juni, 2012 i Handel

Matkedjan Coop riskerar att knäckas. Varje månad delar de ut nästan 100 miljoner kronor till sina kunder. I fjol gick matvarujätten med brakförlust, skriver DN. Det nya sättet att få sin kund­bonus, insatt direkt på medlems­kortet, infördes i december 2010. Tidigare fick medlemmarna värde­checkar hemskickade. Men det ­systemet var inte lika generöst och en del av checkarna löstes inte in. KF:s vd Frank Fiskers försvarar modellen. Enligt honom säljer Coop för 1,3 miljarder kronor mer tack vare återbäringen. Men varför tappar Coop marknadsandelar till konkurrenterna? – Folkrörelseförankringen och demokratiinflytandet med en delvis politisk organisation gör konsumentkooperationen tungrodd. När den ska fatta sina beslut mäktar man inte med att genomföra sin egen analys, säger Ulf Johansson, professor i företagsekonomi vid Lunds universitet. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.