Så får du rätt mot Healthzone

2 september, 2012 i Granskningar

Företaget Healthzone säljer kosttillskott med oseriösa metoder. Många kunder känner sig lurade, men företaget är svårt att nå. Så här får du rätt mot dem.

Hos Bo Allinger i Stockholm har telefonen ringt oväntat mycket de senaste veckorna. Det är privatpersoner som försökt nå det estländska företaget Healthzone som istället hamnat hos honom.

Kunderna har ringt för att säga upp abonnemang på hälsoprodukter de tecknat av telesäljare. En del säger att de inte beställt något alls, medan andra gått med på ett provpaket men har fått leveranser och fakturor på 500-600 kronor.

- Jag har inte beställt något alls, berättar ”Maria” för Knyt.se. Efter att hon fått ett provpaket kontaktade hon företaget och fick löfte om att uppgifterna skulle strykas. Trots det har hon nu fått ett nytt paket – för 667 kronor. – Jag tänkte först att jag skulle betala, men så ångrade jag mig.

- Det ringde en person som sade att jag varit med i en hälsoundersökning, säger ”Evy”. – Som tack skulle jag få några piller. Istället fick jag några hälsoplåster som jag inte vet vad man ska ha till. Nu försöker jag nå dem så att jag inte får mer saker.

Bo Allinger är van vid samtalen. Sedan jul förra året har han totalt fått över 500 samtal, uppskattar han. Orsaken? Healthzone har missat en siffra i riktnumret på fakturorna. Att få slut på telefonterrorn har inte gått. Istället berättar Bo Allinger för kunderna som ringer att Healthzone är ett skojarföretag, och ger dem numret till Anders Nyman på Knyt.se, som kan ge råd om hur man blir av med dem.

Hård kritik från svenska myndigheter
Konsumentverket har sedan början av 2011 följt det estländska bolagets marknadsföring. – Vi har haft konsumenter som har fått produkter och fakturor hemskickade utan att de gjort någon beställning. Eller så har de tagit emot ett gratiserbjudande, sedan sagt upp det, men ändå fått nya leveranser och fakturor. Det sade Henrik Örnstedt på Konsumentverket i januari 2012.

Ofta har äldre råkat illa ut. 80-åriga Göran blev hösten 2011 uppringd av en kvinna som frågade om hon kunde ställa tre enkla frågor om hur han och hans fru trivdes i Malmö. – När vi var klara frågade hon om vår adress. Hon sa att vi skulle få en present för att vi ställt upp, berättade han för Kvällsposten. Istället fick de två burkar kosttillskott och fastnade i ett abonnemang.

Trots många anmälningar har Konsumentverket haft svårt att agera mot bolaget. – Problemet är att det inte är ett svenskt företag, det är estländskt. Och då kan vi inte göra så mycket härifrån, sade Henrik Örnstedt redan för ett år sedan. Fram till idag har Healthzone anmälts 125 gånger till Konsumentverket.

Förutom telefonförsäljning har Healthzone bland annat lyckats få in helsidesannonser i ett antal svenska tidningar. I september 2011 annonserade Healthzone om bantningspillret Removyl i Sverigehäftet, som når drygt 3 miljoner hushåll. Den vilseledande annonsen stred både mot svensk lag och EU-rätt, och anmäldes av Knyt till Konsumentverket. Även om Sverigehäftet lovade att inte ta in den igen gjorde en rad tidningar det istället, bland annat Aftonbladet, Expressen, Skånska Dagbladet och Icakuriren.

Knyt.se KO-anmälde alla som spred annonsen för medverkansansvar. En linje Konsumentverket också gick på i sin kritik av tidningarna. Aftonbladet, som tagit in annonsen flera gånger, fick till sist ett så kallat förbudsföreläggande mot sig. Removylannonsen var så uppenbart vilseledande att Aftonbladet genast borde insett detta. Om de nu tar in den, eller liknande annonser, igen kommer de få böta 750.000 kronor.

Knyts anmälningar ledde även till att annonser på webben stoppades. Försommaren 2012 blev rätt lugn för den ofrivillige kundtjänstmedarbetaren Bo Allinger. Men i mitten av augusti tog samtalen fart igen.

Så får du rätt mot Healthzone
Oseriösa företag som Healthzone lever först och främst på mer eller mindre bedrägliga försäljningsmetoder. Eftersom gemene man i regel är rädd för Kronofogden och betalningsanmärkning, betalar de även felaktiga krav. Men, som konsument har du myndigheterna på din sida.

Ångra köpet
Har du tackat ja till ett provpaket kan du utnyttja din ångerrätt. Du slipper då betala fakturan på 49 eller 69 kronor, men måste stå för returfrakten av provpaketet. Kontakta Healthzone och meddela att du ångrar dig, och fråga vilken adress du ska returnera paketet till.

Ångerrätten gäller inom 14 dagar från att du fått paketet, som dessutom måste innehålla information om just ångerrätten. Saknas den informationen gäller ångerrätten i ett helt år.

Betala – men säg upp!
Har du testat innehållet i provpaketet måste du betala fakturan, som vanligen är på 49-69 kronor. Men, för att slippa få nya leveranser för 5-600 kronor måste du kontakta företaget och säga upp abonnemanget. På fakturan står en sista ändringsdag detta måste ske inom.

Om du blivit lurad
Har du fått ett provpaket du inte alls beställt? I sådana fall är du inte skyldig att betala något returporto. Kontakta Healthzone, berätta att du fått något du inte beställt, och meddela att de får skicka dig ett förfrankerat returkuvert om de vill ha tillbaka sina varor.

Har du tackat ja till ett provpaket, men det innehåller något annat än det du kommit överens om? Eller har du blivit utlovad att provpaketet skulle vara gratis, men trots det krävs på betalning för ”frakt”? Då gäller samma sak som ovan. Kontakta Healthzone, berätta vad som är fel, och att du inte är skyldig att skicka varorna tillbaka på egen bekostnad.

Ofrivilligt abonnemang
Har du fått ett provpaket som du betalat, och därefter fått ett nytt paket och krav på 5-600 kronor du inte visste att du skulle få? I det finstilta på fakturan för provpaketet framgår visserligen att det rör sig om ett abonnemang. Men, om säljaren eller annonsen bara erbjudit dig ett prov, utan att nämna något abonnemang som måste sägas upp, har du antagligen lagen på din sida.

Det innebär att du ska kontakta Healthzone, bestrida den nya fakturan och förklara varför du gör detta. Betala inte! Även i det fallet ska du slippa att betala returportot, om de vill ha sina varor tillbaka. Skulle Healthzone ändå stå på sig, kräv att få bevis för din beställning och att du fått information om abonnemanget. Att gömma det i det finstilta ska inte räcka.

Den minsta lösningen du bör acceptera är att betala returfrakten mot att slippa betala fakturan på 5-600 kronor. I villkoren är Healthzone lite otydliga, men i åtminstone två fall Knyt.se känner till så har de accepterat ångerrätt även på det ordinarie abonnemangspaketet. Alltså: Du har goda möjligheter att slippa betala kravet på 5-600 kronor.

Konsekvenser om du inte betalar
Många tycker det är otäckt att ta strid om räkningar, och betalar för att slippa ”hamna hos Kronofogden”. De oseriösa företagen själva drar förstås nytta av detta och hotar med inkasso och fogden – trots att hotet är tomt. Det här gäller:

Om du vägrar betala en räkning kan företaget skicka påminnelser och lägga på en påminnelseavgift. Därefter kan de skicka ett inkassokrav. Antingen i eget namn eller genom en extern inkassofirma, som tex Alektum. Får du ett sådant inkassokrav måste du skriva till inkassobolaget och bestrida kravet igen. Ange också varför klart och tydligt, tex att du inte beställt varan, säljaren ljugit etc.

Inkassobolaget får då inte vända sig till Kronofogden. Det kan istället det oseriösa företaget göra . De kan också gå till Kronofogden direkt och hoppa över inkassosteget. Att lämna in en ”ansökan om betalningsföreläggande” som det heter kostar 300 kronor i ansökningsavgift. Kronofogden kommer då skriva ett brev till dig, som du har en viss tid att svara på.

Svarar du och säger att kravet är felaktigt, att du bestrider betalningsansvar, får Kronofogden inte göra något. Kronofogden kan inte driva in skulden, utan lägger ned ärendet. Struntar du däremot i att svara, eller svarar och går med på att skulden är riktig, blir det ett så kallat utslag. Kronofogden kan då mäta ut din egendom för att kräva in skulden, och du får en ”betalningsanmärkning” hos kreditupplysningsbolagen.

Alltså, så länge du bestrider kravet får du ingen betalningsanmärkning. Healthzones sista utväg är du att stämma dig i den tingsrätt där du bor och bevisa att allt gått riktigt till. Det har de hittills aldrig gjort. Kanske för att de ogärna vill visa sig i offentligheten. Men även om de skulle egöra det, och om du skulle förlora det målet, så innebär det inte någon betalningsanmärkning. Du måste bara betala lite mer (men inte som på amerikansk film, där du får stå för hela rättegångskostnaden).

Så kontaktar du Healthzone
Det korrekta telefonnumret till Healthzones kundtjänst är 08-12 11 11 43. Bäst är dock att skicka mejl till sverige@healthzone.biz. Då vet du vad du har skrivit, och när du har skrivit det. Att skicka vanligt brev går förstås också bra.

I de finstilta villkoren hos Healthzone står att ”behöver du göra ändringar i prenumerationen inför kommande försändelser måste du göra det via telefon innan sista ändringsdagen”. Men det kravet strider mot lagen. Du ska lika gärna kunna kontakta dem via mejl eller brev (tänk om du tex är döv!).

Ringer du dem ska du också veta att de som svarar är unga svenskar på ett callcenter i Spanien, som saknar all kunskap om konsumenträtt. Till Knyt har ”Peter” bland annat påstått att ångerrätten gäller från beställningsdatumet och inte från leveransdatumet, och att man ändå måste betala fakturan om man ångrar sig och skickar tillbaka paketet på egen bekostnad.

Mer om Healthzone:
Nyhetsrapporteringen på Knyt.se samlar alla artiklar om Healthzone:
http://knyt.se/?s=healthzone

I SVT Rapport kan du se ett inslag om Healthzone, där Knyt.se medverkar:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/mangder-av-svenskar-fast-i-bantningsbluff

Vill du ha personliga råd – skriv till info@knyt.se så hjälper jag dig. Eller skriv till mig på Twitter, där jag finns som @Cintanders:
http://twitter.com/Cintanders

/Anders Nyman

4 svar på Så får du rätt mot Healthzone

  1. Bedrövligt att numera ALLT ska Facebook kommenteras. Facebook känns som att man bjuder över all integritet som FRA , IPRED man var rädd för. Skulle vara intressant att se ”staters” koll och de vi frivilligt lägger ut

  2. hej jag försökt att skicka till den här adressen sverige@healthzone.biz. fast det går inte skicka det … är det fel adress

  3. ring istället 08 numret ovan… jag ringde o skrek om konsumentlagen:) han sa att han skulle radera fakturan samt kontakta inkassobolaget Alektum efter samtal med Alektum så ska jag riva alla fakturor … vi får väl se

  4. Hejsan !! Har fått ett prov paket av en försäljare nu har jag fått flera som jag inte vill ha har försökt nå dem innan sista datum som är 20121101 med 08 nummer men det går ju inte komma fram till dem !! Signalerna kommer fram sen är det en rost som pratar på danska sen så är det musik sen kommer signalerna fram sen så slutar det bara …!! Har fått en faktura på 537 :- // Blir så arg vad skall jag göra ??? Mvh Ida Andersson

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>