Stavade namnet fel – höll på att missa flyget

10 september, 2012 i Handel, Konsumenträtt

Ska man ut och resa är det bäst att hålla fingrarna stadiga mot tangentbordet. För en enda saknad bokstav på en flygbiljett kan i värsta fall få bittra konsekvenser för passageraren, skriver SVT Nyheter. 23-åriga Sara Nyberg bokade flyg via Travelstart till Sao Paolo i Brasilien och missade ett r i efternamnet. Efter att ha slussats runt i Travelstarts kundtjänst fick hon till slut beskedet att det inte gick att ändra namnet. När hon kontaktade flygbolaget upplyste de om att det gick visst, men ändringen måste komma via resebyrån. På Travelstart fortsatte man dock att hävda att ändringen inte var möjlig. Men, det dröjde inte mer än två timmar från SVT:s besök på Travelstart innan Ralph Axelson ringde upp för att meddela de goda nyheterna – Saras biljett var ändrad. Till artikeln >>
Sara fick rätt tack vare att hon tipsade Knyt.se och bad om hjälp. SVT fick ”uppdraget” att utöva påtryckningarna – och artikeln blev den mest lästa på SVT:s webb under helgen.

2 svar på Stavade namnet fel – höll på att missa flyget

  1. Jag har själv drivit resebyrå under många år och det går så gott som alltid att ändra namn i biljetterna. Just för resor till Brasilien, vilket var vår huvudmarknad, så tillåts det en till två bokstäver fel i namnet just för sådana händelser och under förutsättning att man ändå kan se att resenären är den samme som biljetten är utställd till.

    Om ändringar måste göras så tar flygbolagen ut en ändringskostnad på normalt U$100. Antar i fallet ovan att resebyrån inte ville ta den kostnaden om det nu var dem som gjort fel. Om resenären å andra sidan bokat biljetten själv online och fyllt i namnuppgifterna så torde en eventuell ändringskostnad hamna hos denne om det nu var ett fel i namnet som var av sådant slag att en ändring måste till.

    Fast som jag sa inledningsvis… Man tillåts ha vissa fel i namnet så länge det inte finns tveksamhet om att resenären är den samme som biljetten ställts ut till.

    Även värt att tänka på är att det utrymme som kan bära namnet på biljetterna har ett begränsat utrymme och det är ofta som mellan namn, dubbla efternamn etc. inte får plats vilket ibland kan skapa liknande problem. Idag får man allt som oftast en elektronisk biljett men bokningssystemen som flygbolagen använder (Wordspan, Amadeus och Sabre) är alla gamla och har stora begränsningar i antal tecken som kan lagras per resenär samt att det i stort sett är tre globala system och i vissa fall även med kopplingar mellan dessa, som ska bära all data för bokade biljetter för månader framåt över hela världen.

    Datan som lagras i bokningssystemen är därför väldigt nedkortad och kryptisk för icke insatta och elektroniska biljetter skrivs ofta ut separat och i helt andra system utan kopplingar till varandra. Den elektroniska biljetten är egentligen endast ett biljettnummer och all övrig data fylls på för att det ska se bra ut för kunden. Detta görs även hos många helt manuellt och ibland så enkelt som i ett vanligt Worddokument som sedan sparas som en PDF och skickas till resenären.

    Det är med andra ord inte säkert att den data som man får på sin elektroniska biljett överensstämmer med den data som är lagrad i reservationen och som resenär ser man då inte att uppgifterna stämmer.

    Det är även en djungel med biljettregler och kostnader än hit och än dit för allehanda ändringar och det är inte lätt för en som dagligen arbetar med biljettbokningar så det är då fullt förståeligt att det är svårt för dem som bara glider in på en webbsida och bokar sina egna biljetter. Där är även reglerna sällan redovisade i sin helhet för det skulle avskräcka kunderna.

    Att man tar ut en ändringskostnad kan tyckas vara dumt men det är en nödvändighet då det visat sig då flygbolag har försökt avskaffa dessa kostnader, att resebyråer preliminärbokar biljetter i fingerade namn inför högsäsonger och sedan ändrat namnen till befintliga resenärer allt eftersom de säljer. Detta gör då att tillgången på biljetter blir missvisande och det driver även upp biljettpriserna.

    Tycker dock att Travelstart borde ha informerat resenären bättre om läget och om behov funnits, skickat ut den del av flygbolagets biljettregler som talar om vilka fel som godtas i ett namn på deras biljetter snarare än att bara säga att det inte går att ändra i biljetten.

    En annan viktig aspekt är även att tänka på att resebyråer som inte är IATA licensierade, endast är en agenter och återförsäljare åt flygbolagen. När en biljett redan är utställd (betalt till flygbolagen vilket inte är det samma som betald till resebyrån) har agenten få möjligheter att ändra själva i reservationerna medan en IATA licensierad resebyrå själva kan göra nödvändiga ändringar i reservationerna i en större utsträckning.

  2. Tack Hasse för bra kommentar!