Krönika: Grekland visar vägen mot stärkt konsumentmakt

2 oktober, 2012 i Handel, Livsmedel

Grekland framställs gärna i media som ”Svarte Petter”, som ett EU-land där allt gått överstyr. Få skulle därför i dag lyfta fram Grekland som en förebild, skriver EU-parlamentarikern Marit Paulsen (FP) i VK. Det gör dock hon. – Jag tänker på det ”potatisuppror” som startade i Grekland i våras, där bönderna i skuggan av den ekonomiska krisen kastade av sig oket från livsmedelsbranschen och började sälja sin potatis direkt till konsumenterna. Bönderna var nöjda, för de fick snabb betalning för sina varor. Och konsumenterna var nöjda, för de behövde bara betala en tredjedel av butikspriset, skriver hon. Initiativet har nu spridit sig till att omfatta andra råvaror såsom lök, ris och oliver. Gårdsförsäljning är inte nytt, men det som är nytt är att det nu aktivt uppmuntras av det offentliga lokalsamhället: Stadshuset annonserar om en försäljning, kunderna anmäler sig och bönder rullar dit sina leveranser. Så borde makthavarna agera över hela den europeiska landsbygden för att underlätta lokal tillväxt, menar Paulsen. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.