Konsumentverkets remissvar på utredning

5 oktober, 2012 i Allmänt, Konsumenträtt

Helheten, summan av delarna, är styrkan i utredning Konsumenten i centrum – ett framtida konsumentstöd. Det konstaterar Konsumentverkets generaldirektör/KO Gunnar Larsson i det remissyttrande som i går skickades till Justitiedepartementet, skriver verket. Gunnar Larsson är positiv till förslaget om en ny heltäckande webbplats och en nationell direktvägledningstjänst. Han är mycket tydlig i fråga om vikten av att bibehålla den lokala konsumentvägledningen på en hög nivå, och varnar för att använda införandet av en nationell rådgivning som ett argument för att skära ner den lokala verksamheten. – Tänker man så gör man sig själv en otjänst. Tanken är att den lokala och centrala verksamheten ska komplettera varandra, därav utredarens fokus på uppsökande och förebyggande arbete på kommunal nivå. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.