Blåstes på 15.000 – får ingen hjälp av Swedbank

29 oktober, 2012 i Bedrägeri

Aftonbladet rapporterade tidigare om Pernilla som blev utsatt för ett kortbedrägeri och blev av med hela familjens semesterkassa på 15.000 kronor. Swedbank hävdar att det är hon själv som tagit ut alla pengar. Flera kunder har nu hört av sig och berättar att även de har fått sina konton tömda av bedragare, men Swedbank vill inte ersätta kunderna. Martin fick 15.000 kronor överförda till ett konto som tillhörde en före detta kriminell. – De sa att mina koder och min internetdosa hade använts, att det var jag som hade fört över pengarna. Att loggarna visade att överföringen gjordes från ett annat ip-nummer än hans bankärenden innan hjälpte inte. – När man använder en dator har man också ett ansvar att för sin egen säkerhet hålla datorn uppdaterad med relevanta virusskydd och brandväggar så att man inte får sin dator infekterad, säger Swedbanks presschef Anna Sundblad. – Ser vi att uttaget är gjort på ett sätt där man till exempel använt sin personliga kod har vi som utgångspunkt att uttaget är korrekt. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.