Äldre pressas att köpa dyra telefonabonnemang

12 november, 2012 i Bedrägeri, Handel, Konsumenträtt

Rader av äldre människor har övertalats att teckna långa företagsabonnemang hos telefonoperatören Telephon. – En ful metod, säger drabbade Vivan, 80, skriver SVT Nyheter. De drabbade äger skogsfastigheter, och är därmed tekniskt sett företagare som saknar ångerrätt. När avtalen sagts upp har de krävts på femsiffriga belopp för återstående bidningstid. På kort tid har Telephon fått 50 anmälningar mot sig hos Konsumentverket. Gemensamt är att försäljningsprocessen beskrivs som forcerad, och att bemötandet är kyligt när de lurade vill avbryta abonnemanget. – Vi ser oerhört allvarligt på marknadsföringen, säger Konsumentverkets jurist Anna Lindström. – Vi har nu att välja mellan att utfärda ett förbudsföreläggande eller att gå till domstol. Telephon hävdar nu att de slutat sälja till äldre. – Styrelsen har tagit ett beslut om att inte medverka i något program. Anklagelserna är ett avslutat kapitel för Telephon Sverige AB, säger marknadschefen Jonas Andersson. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.