Så skyddar du dig mot aggressiva försäljare

12 november, 2012 i Bedrägeri, Handel, Konsumenträtt

För den som är rädd för att ingå avtal den inte tänkt sig med försäljare på stan eller telefon har Konsumentverket ett tydligt råd – begär alltid skriftlig information, skriver SVT Nyheter. – Säg att det låter intressant men att du vill gå igenom det i lugn och ro. Det är väldigt svårt att ingå avancerade avtal per telefon. Om företaget inte kan skicka hem skriftlig information ska du dra öronen åt dig, säger juristen Daniel Karfs. Om man ändå luras att ingå ett avtal ska man tänka på att det alltid är den som påstår att ett avtal finns som har bevisbördan för det, menar han. – Om du hävdar att du innan samtalet spelades in bara begärde att få mer information och företaget sedan hävdar att ni ingick ett avtal så har företaget inte gjort det ni kom överens om. Om näringsidkaren inte har spelat in hela samtalet bör näringsidkaren förlora i domstol. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.