KO-biträde kan hjälpa lurade åldringar

14 november, 2012 i Bedrägeri, Handel, Konsumenträtt

77-åriga Dagny Asplund lurades att byta ut makens teleabonnemang mot ett företagsabonnemang hos Ringia. När hon vägrade att betala och stämdes fick hon hjälp av Konsumentverkets jurister, så kallat KO-biträde. – Vi skrev en skrivelse där vi redogjorde för rättsläget som vi uppfattade det, om konsumenten ansågs vara näringsidkare eller ej, säger juristen Daniel Karfs. I skrivelsen slogs fast att Dagny enligt praxis är att betrakta som konsument och därmed har ångerrätt. Kort därefter drog Ringia tillbaka stämningen. Andra som stämts i liknande fall kan också ansöka om KO-hjälp berättar Daniel Karfs. Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson välkomnar möjligheten till KO-biträde, säger han till Knyt.se. – Den oklara rättsfrågan vill vi gärna få prövad för att få ett vägledande avgörande, även i överinstans. Visar det sig att konsumenten inte har det skydd vi förväntar oss enligt den nuvarande lagstiftningen kommer jag göra politikerna uppmärksamma på att en lagändring krävs. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.