Dåligt städat upprör kunder i Västerbotten

11 december, 2012 i Konsumenträtt

Städfirmorna i Västerbotten får kritik för dåligt utförd städning. Konsumentvägledaren i Umeå uppmanar missnöjda att hålla inne med betalningen, skriver SVT Västerbottensnytt. – När vi kom till lägenheten var i princip ingenting städat. Vi såg spindelnät, damm, fett och kalkavlagringar överallt, säger nyinflyttade Hanna. Efter klagomål gjorde städfirman ett andra försök utan att lyckas. – Vi önskade att få städningen gjord ordentligt, städbolagets vd svarar att vi inte har beställt någon flyttstädning utan en så kallad storstädning utan städgarantier. Har vi ytterligare klagomål uppmanar städfirman oss att gå till domstol, säger Hanna. Som kund har man enligt konsumenttjänstlagen rätt att hålla inne betalningen vid tvist, den del som motsvarar felet. – När man givit företaget en chans att fixa felet och så inte sker har man dessutom rätt att anlita ett annat företag och be dem lämna ett utlåtande säger Sofia Kerttu, konsumentvägledare i Umeå. På Rejta.se finns ett 70-tal misstänkt fejkade omdömen om städfirman, som också har KO-anmälts. Till artikeln >>
Enligt vad Knyt.se erfar så är firman ovan Allhjälpen i Umeå AB, som finns på Rejta här >>

5 svar på Dåligt städat upprör kunder i Västerbotten

  1. Svar från Allhjälpen i Umeå AB
    2012-12-11
    .
    Hej Hanna!

    Bemöter här din kritik och berättar min version av storstädningen hos dig.

    Du ringde mig efter att du mailat mig och ville boka en flyttstädning. Jag förklarade artigt för dig att man inte kan boka flyttstäd då man skall flytta in i en lägenhet. Utan i ditt fall handlade det om storstädning.

    Din kille var hit till oss och lämnade nyckel och sa att det var en lättstädat lgh. Att vi skulle städa bakom spisen och gå igenom det den andra personen du anlitade innan oss hade missat. Anlitade du en firma eller? Framkom aldrig?

    Du var också tydlig med att poängtera att den personen eller friman eller vad det var iallafall gjort ett så uselt jobb så du betalade bara 500 kr trots att överenskommelsen var en betydligt högre summa?

    Listan du påstår dig ha fått fick du via mail och har därigenom skrivit ut det eller så har du kopierat det från vår hemsida? Vi har iallafall inte leverat någon lista, eftersom listor bara går ut till de som köper flyttstädning.

    Det kom heller aldrig fram att det var en familj som friterat och använt olja så fettfläckar hängde från taket. Inte heller detta fick vi veta, ej heller om fläkten som var så igensatt med fritösolja att resterande olja hamnat i taket pga att funktionen inte fungerade i fläkten som var helt tät av fett och ej rengjort senaste åren.

    Du lovade att du skulle förbereda innan vi kom. Inget var förberett alls som vi kom överens om. I sovrummen var det ihopsopat stora högar med saker som lämnats mitt på golvet. Vardagsrummet var fullt med lister samt diverse skrot runt golvet. Köksgolvet låg det också fullt av skrot på.
    Hallen likaså full med saker runt golven så vi tillbringade 1 timme bara för att komma åt det du ville ha storstädat.

    Kyl & Frys var fullt igång med 5 cm is i varje låda och ej avslagna. Allt det jag bad dig om att göra innan städningen utelämnades. Varför vet jag inte? Var det pga att den andra firman eller personen redan städat kyl och frys?

    Efter att du kontaktat oss så städade vi om de punkter du skrivit ner. Vi önskade nyckel till oss så att vi skulle kunna åka dit när vi fått nyckel. Men du ville inte det, utan lämnade öppet och jag var dit och städade. Jag hade snällt bett om att få vara där själv och städa och det lovade du.
    Sen när jag varit där 2 timmar så dyker både du, din kille, din Mamma upp och din Mamma kallar mig för oduglig städare, börjar ett slags förhör om företaget som jag heller inte förstod vad det stod för? Din Mamma påtalar att hon skall driva ärendet vidare och kontakta Konsumentvägledningen. Detta nämner hon medans jag städar och hon ger mig inte ens chansen att städa om på det sätt vi kom överens om.

    Jag städar klart alla punkter efter listan och åker sedan därifrån. Hör inget alls utan tror att alla är nöjda & belåtna. Då sänder du ett mail där du skriver att innan klockan 12 dagen därpå skall städningen vara klar för då ska ni flytta in? Du nämner inte vad som missats denna 3:e gång utan jag svarar på mailet ring oss. När du ringer nämner du inget heller om vad som inte är bra, utan du kräver full betalning tillbaka.

    Vi känner som du säkert förstår att på det sätt vi blivit hanterade i detta ärende och hur vi än försökt göra dig till lags så har vi misslyckats.
    Du har provat en städare innan oss, prövat oss och är fortfarande inte nöjd?

    Tråkigt att det slutade på detta vis, men vårt mål är iallafall att alla skall vara nöjda och det är ett nederlag att vi inte lyckades få dig nöjd och känner nu iallafall att vi bemött kritiken från vår sida så det kommer från 2 håll så blir det lättare att göra sig en bild av situationen som uppkom.

    Med vänlig hälsning// Allhjälpen i Umeå AB

  2. Jag klipper in svaret på ovanstående, som också publicerats hos Rejta, från Hanna i artikeln:

    ”Det jag sa till dig var att personen som städat innan dig gjorde en bra veckostädning men att vi ville ha en mer grundlig städning och därför anlitade dig. Att hon gjort ett uselt jobb sa jag aldrig och överenskommelsen mellan oss vad gäller pengar, är både jag och personen i fråga nöjd med.

    Listan jag pratar om fick jag via mailkontakt med dig. Jag har kvar alla mailen så det kan du inte neka till.

    Fläckarna i taket och på väggarna var lätta att ta bort. Fläkten krävde lite mer jobb men jag som inte är proffesionell städare fick fläkten fläckfri när jag sen fick städa den själv trots att du försökt två gånger.

    Att det låg lister i vardagsrummet stämmer och i ett sovrum låg det en liten hög med stjärnor som suttit fast i taket i det rummet. Golven var nylagda i hela lägenheten och därför inte i så strot behov av städ. Det viktiga att städa och det vi haft klagomål på var dock inte i närheten av golven. Jag trodde inte att lite lister skulle stoppa er från att städa badrum fläkt osv.

    Kyl och frys är jag HELT säker på att vi stängde av dagen innan ni skulle städa. Men det stämmer att de var påslagna och hade 5 cm is i lådorna när vi kom hit efter ert städ.

    Vi kom till lägenheten ca en timme efter att Markus varit och låst upp. Detta för att försäkra oss om att du förstod det jag skrivit på lappen. Allt som mamma sa den kvällen har vi inspelat och hon sa aldrig att du var en oduglig städare. Det var du som hotade med att packa ihop
    dina grejjer och att vi skulle ta det i rätten istället. Vårt svar på det var att vi inte alls ville det utan att vi helst av allt ville att du skulle städa klart. Du skickade ett sms till oss 7 minuter efter det att vi åkte från lägenheten. I sms:et stod det ”KLART”. MÅNGA punkter på listan var då ej åtgärdade. Detta har vi dokumenterat med bilder.

    Vi var så besvikna efter det andra städet att svaret dröjde över helgen. Det stämmer att jag gav dig en dag och tid som det skulle vara åtgärdat, detta efter att jag pratat med konsumentrådgivaren. Du bad mig ringa upp dig vilket jag gjorde och det första du sa var att du ville att vi skulle gå vidare med ärendet för att få en opartisk bedömning. Även detta har jag inspelat så sluta med dina lögner.

    Du är självklart berättigad en egen version av vad som hände tråkigt bara att den är så felaktig. Vi har bilder på hur er städning var och tycker att de kan tala för sig själv.

    Precis som du själv skriver så kommer alla som läser detta att göra sig en egen uppfattning. Jag önskar bara att alla skrollar ner lite på sidan för att läsa de negativa omdömmena och att de är medvetna om att du är anmäld (inte dömd än) för
    falsk marknadsföring här på rejta.

    ANLITA INTE ALLHJÄLPEN och var vänlig och sprid detta till alla ni känner!

    //Hanna”

  3. Hos Konsumentverket har Allhjälpen anmälts två gånger. I anmälningarna påstås företaget ha skrivit egna, fejkade recensioner på Rejta.se.

    När Knyt.se själv tittar på omdömena på Rejta finns det 69 omdömen med betyg 5 av fem skrivna från 2008 och framåt, med de flesta de senaste åren.

    De enda andra omdömena som finns är 11 stycken med betyg 1 av 5, under samma tidsperiod. I de positiva omdömena haglar superlativerna, och påfallande ofta nämns rabatter eller andra erbjudanden från företaget.

    På Rejtas topplista finns ett antal städfirmor med högre snittbetyg. Anmärkningsvärt är att ingen av dem har så många omdömen som Allhjälpen, trots att många av dem är Stockholmsbaserade och har en mycket större marknad.
    http://www.rejta.se/sok/st%C3%A4dservice

    Kikar man bara på städervice-kategorin i Umeå verkar Allhjälpen ha ett totalt monopol, där ingen av konkurrenterna fått mer än 9 omdömen:
    http://www.rejta.se/sok/st%C3%A4dservice/ume%C3%A5

    På den tiden Knyt.se hette Cint.se och hade egna omdömen – något vi var först med i Sverige 1999 – hade jag omgående startat en granskning av ip-nummer och de användare som skrivit omdömena.

    Det finns fler omdömessajter i Sverige. Reco.se är en av dem. Där har Allhjälpen i Umeå AB noll (0) omdömen. Att alla firmans kunder hittat till Rejta men inte Reco får nog anses som osannolikt.

    Pikant nog i sammanhanget är att Allhjälpens företrädare nyligen dömts för dataintrång, sedan hen 4 november 2011 använt en dator hos en kund i Holmsund. Exakt vad datorn använts till är okänt, eftersom webbläsarens historik också raderats.

    Utan att dra några ytterligare slutsatser vill jag ändå nämna att hos Rejta finns det ett omdöme skrivet just 2011-11-04:

    ”Hemstäd Holmsund
    Vill tacka för ert fint utförda jobb i Holmsund.
    Bra priser och skönt att ni håller material så man slipper tänka på det.

    Trevlig Helg Mikael”

    Har Allhjälpen någon kommentar till ovanstående – hur det kommer sig att företaget har så många misstänkta omdömen hos Rejta, och varför en kunds dator olovandes användes och manipulerades?

    /Anders Nyman, Knyt.se

  4. Svar från Allhjälpen i Umeå AB
    2012-12-12
    .
    Man får enbart skriva ett inlägg här så vänligen ring oss framledes.

    Att försöka bemöta en kund här som ser det från sin sida och vi från vår gör nog att vi inte kommer vidare.

    Ha en strålande jul iallafall tills vi hörs.

  5. Då Allhjälpen ber sina kunder skriva omdömen så är det inte särskilt konstigt att ha 80-90 omdömen på 7 år.

    Allhjälpen har 700 kunder per år och har hållit på i 7 år.

    4900 kunder och hade vi bett ala skriva där hade vi självklart haft mer omdömen. Vi tycker antalet är litet till antal & vi ser fram emot att få bevisa att kunder kan skriva även om de är nöjda.

    Inget konstigt alls.

    Vi har 95% nöjda kunder, mål 100% på sikt.

    God Jul på er alla och ha ett strålande år som kommer & Rejta vidare det är bra reklam och det är även denna sida som får upp vår besöksstatistik. Gratis Reklam tackar man gärna ja till.

    Med önskan om ett gott 2013 till alla.