Djungelljud ska få fart på fruktförsäljningen

4 januari, 2013 i Handel, Konsumenträtt

I år börjar fem Icabutiker i Halmstad att spela upp en ljudslinga med apor, fåglar och andra djungelljud i fruktdisken. Ljudet får försäljningen av tropiska frukter att skjuta i höjden, skriver HP. Reklamskyltar och skärmar finns det också gott om. – En skärm med reklam för en produkt som är placerad omedelbart bredvid produkten kan höja försäljningen med 800 procent, avslöjar Leif Liljebrunn, vd på marknadsföringsföretaget Zeta Display. Till artikeln >>
– Det är ett försåtligt sätt att påverka oss och det tycker jag är sorgligt, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för organisationen Sveriges konsumenter, om ljud-, ljus, och doftmarknadsföring som kunder ibland inte är medvetna om. – Att det doftar bröd i bageriet är en sak, men det är bedrövligt att det satsas enormt med pengar på forskning kring reklam som kunden ibland inte är medveten om. Det borde satsas mer på att tillhandahålla information som kunden vill ha, till exempel varifrån varan kommer och hur den har producerats. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.