Kritik mot oanvändbara presentkort

31 januari, 2013 i Granskningar

Företaget Zuperbox säljer presentkort på upplevelser. Många kunder har dock inte fått det de betalat för, och får inte heller pengarna tillbaka. Knyt.se kan avslöja vilka som döljer sig bakom det hemlighetsfulla företaget. *UPPDATERAD*

Allt fler företag som säljer presentkort på upplevelser anmäls till ARN. Zuperbox, med 11 anmälningar, är ett av dem. P1 Plånboken kunde i veckan berätta om Ulla-Britta som i mars 2012 fick ett presentkort på massage i födelsedagspresent. När hon försökte utnyttja det fanns inga tider att boka hos Zuperbox – trots att hon försökte varje vecka i tre månader.

En person på kundtjänsten skyllde att de hade svårt att få leverantörer. Efter ett halvår anmälde hon Zuperbox till ARN. Zuperbox lovade i oktober att Ulla-Britta skulle få sina pengar tillbaka, och ARN skrev av ärendet. Men några pengar kom inte – och massagen fortsätter att säljas på Zuperbox hemsida.

Zuperbox säger sig vara ”Sveriges största upplevelseleverantör” och ha ”100% nöjd kundgaranti”. På nätet finns berättelser från ett antal kunder som inte lyckats boka tid innan persentkortet gått ut. Flera har betalat ytterligare 300 kronor för att förlänga presentkorttiden. Företaget har anmälts elva gånger till ARN, och fyra gånger till Konsumentverket.

En av de hundratals aktiviteter Zuperbox sålt var Via Ferrata, en speciell sorts klättring på Skuleberget utanför Örnsköldsvik. Men enligt ägaren Tero Libell fanns inget avtal med företaget, och Zuperbox hade dessutom stulit text från Via Ferratas hemsida. Efter diskussioner togs erbjudandet till slut bort.

När Plånboken försöker komma i kontakt med Zuperbox ansvariga får de varken namn eller företagets organisationsnummer, trots att det enligt e-handelslagen måste finnas på hemsidan. Adressen på hemsidan är en postbox i Stockholm. Inte heller ARN vet vad företaget har för organisationsnummer.

Plånboken kan i alla fall konstatera att företaget GR8 Experience på gr8experience.com verkar vara en ren kopia av Zuperbox hemsida. Här anges adressen Box 89 i Djursholm, och ett olistat telefonnummer, men inget organisationsnummer.

Företaget bakom Zuperbox
Domänen zuperbox.se är registrerat av företaget Star Ship World med ett organisationsnummer, [GI]10-5437, från Gibraltar. Ett organisationsnummer som, åtminstone nu, står på zuperbox.se som ”Co. # 105437″. Telefonnumret på hemsidan är olistat, och boxadressen anonym. Knyt.se kan dock avslöja att telefonnumret står på ett svenskt företag, Shop Experience Europe AB med organisationsnummer 556310-9353. Företaget hade tidigare namnet Gr8race AB.

I årsredovisningen för 2010 presenteras företaget: ”GR8 Race grundades 2005 och har sedan dess levererat körupplevelser i världens mest omskrivna supersportbilar.” I styrelsen sitter gifta paret Erik och Malin Moschos. Malin hette tidigare Hasslegren i efternamn, och står på LinkedIn som ”manager” för GR8 Experience. I en artikel i Affärsvärlden från 2008 kan man läsa om GR8 Company, en lyxbilsklubb för de rika, som nu också utökat sin verksamhet med presentkortsförsäljning.

Erik, eller Eric som han ibland stavar sitt namn, Moschos, beskrivs i en artikel 2005 som entreprenör och riskkapitalist. Enligt folkbokföringen är han utvandrad med senast kända adress i Frankrike – men innan dess hade han den särskilda adressen Box 89 i Djursholm, samma som för GR8 Experience.

Shop Experience Europe AB har enligt bilregistret två sportbilar registrerade på sig. En röd Ferrari F430 Spider av 2008 års modell (regnr CDC560), och en vit Lamborghini Gallardo (regnr BRB092) av 2009 års modell. Bilarna är också hyrbilsregistrerade, vilket krävs för att få hyra ut dem.

När Knyt.se ringer först till Zuperbox på 0771-184004 och sedan till GR8 Experience på 0771-407070 och frågar efter ”Erik eller Malin” blir svaret att de inte är tillgängliga, men att ett mejl kan vidarebefordras till dem. I övrigt kan de tjejer som svarar inte ge några ytterligare upplysningar. Hos GR8 Experience förnekar man dock att det ska vara samma bolag som Zuperbox.

- Vi skickar bara ut deras presentboxar. De har egna erbjudanden och så. De samarbetar och så, men de är inte samma företag, säger Lousie på kundtjänsten.

Trots det tillhör GR8 Experience telefonnummer just Shop Experience Europe AB, vilket bland annat bekräftas i denna jobbannons från 2012.

Del 2, 2013-02-05
Knyt.se har inte fått kontakt med vare sig Malin eller Erik Moschos, trots löfte om att mejl skulle vidarebefordras till dem. Däremot kan vi nu bekräfta att det är Erik Moschos som äger företaget bakom Zuperbox.se.

I Gibraltars företagsregister finns det inget företag med namnet ”Star Ship World”, som är namnet i registreringsinformationen för zuperbox.se. Däremot finns det det ett företag med det organisationsnummer som anges: 10-5437.

Det företaget startades 9 februari 2011 och har namnet Shop Experience Limited. Ensam aktieägare och CEO är ERIK GOSTA BASIL MOSCHOS, med adress CHATEAU D’AZUR 44 BOULEVARD D’ITALIE MONACO 98000. I fältet Occupation i registreringsdokumentet har han angivit: GR8 COMPANY &GR8 EXPERIENCE CEO &OWNER.

Enligt Peter Forsman, abuseansvarig på .SE, ska de uppgifter som anges vid registreringen av en svensk domän vara korrekta. Enligt företagsregistret i Gibraltar har Shop Experience Limited aldrig bytt namn. Att den svenska domänen registrerats med namnet ”Star Ship World” är därför skäl att upprätta ett abuse-ärende, om anmälan kommer in.

Knyt.se har därför gjort en sådan anmälan.

Fortsättning följer.

28 svar på Kritik mot oanvändbara presentkort

  1. Googlade Malin och fann denna webbsajt.
    Tydligen är dom väldigt intresserade av sportbilar.
    http://www.finest.se/articles/article.php?aid=67

  2. Imponerande ”grävning” :) Intressant läsning med.

  3. Härligt gräv!!

  4. Heja Anders! Bra pusslat!

  5. ”Zuperbox ansvariga får de varken namn eller företagets organisationsnummer, trots att det enligt e-handelslagen måste finnas på hemsidan.”

    Sjukt tråkigt att Klarna låter företag som dessa fortsätta att lura kunder, när Klarna bör ta bort betalningsmöjligheten.

  6. Klarna bryr sig bara om att tjäna pengar. Klarna samarbetar även med CDON, som skickar ut fakturor till sina kunder trots att kunden redan har förbetalat varorna med bankkort! Fiffel & båg!

  7. Kul fakta! Har själv en upplevelsepresent från dom som jag inte har fått ut. Har ringt dom ”henne” ett antal ggr och just idag så ”förlängde din mitt presentkort ett år till” yaay!
    Kommer jag att få ut den tro? ;) Denna gången pratade jag med en ”åsa”.
    Fattar inte att efter så många historier det finns från dom att dom stänger ner sidan eller att polisen gör nått..

  8. Bra gräv! Zuperbox gör dessutom massa reklam på Facebook nu och är väldigt aktiva med att rensa bort alla ifrågasättande kommentarer..

  9. Dom är ju fortfarande aktiva iallafall, för dom kör i stort sett dagligen runt Arlanda med CDC560 (Ferrari).
    Verkar vara kunder som åker, för det är samma slinga jag ser dom hela köra varje dag i stort sett.

  10. Synd man inte såg detta tidigare! Har flera gånger försökt boka tid men går inte att få någon och nu går presentkortet ut. Ringde dit och hamnade i kö nr 4, 3, 2, 1, 3, 3, 3… Dessutom censurerar de kommentarerna på hemsidan.

  11. Jag har precis upptäckt att även jag har blivit lurad.
    Köpte en Ferrarikörning till min pappa i 65 års present igår.
    ”Vilket bra pris” tyckte jag och slog till direkt. Blåögd som man är… :-(

    Jag klickade i att jag ville ha PDF-utskrift och betalde via deras betalservice http://www.skrill.com
    Jag fick betalningsbekräftelse till min mailadress men ingen PDF eller annat bevis på mitt köp.

    Betalningen har tydligen gått till SHOP EXPERIENCE men jag får inte fram något vettigt när man söker på det heller..

    Jag har försökt nå Zuperbox.se både via mail och telefon men ingen svarar.

    Blir så jäkla ledsen..

    Vad kan man göra????

    • Det KAN ju bara vara så att PDF-presentkortet kommer senare, det kanske krävs någon sorts manuell handpåläggning från deras sida. Det är ju inte alla som blivit blåsta på sina körningar. Det enda du kan göra i dagsläget är väl att vänta och se om de levererar som utlovat. Håll oss gärna uppdaterade med vad som händer!

      /Anders Nyman, Knyt.se

  12. Hej!

    Upplevelseboxen som säljs i Coop är lika värdelös för enskilda konsumenter. Köpte ett åt frun men hon hittade inget sätt alls att använda pengarna på som var praktiskt och någorlunda geografiskt nära…
    Men då vägrade hon förstås beställa en ansiktsbehandling för 600 kr som skulle kosta presentkortvärdet..

  13. Har också beställt Helikoptertur samt Bil från zuperbox, men inget har gått att boka någonsin, trots åtskilliga försök. Har nu gett upp. Bara att inse att man är lurad!

    Dom tar också bort negativa kommentarer från sin Facebooksida.

    Konstigt och tråkigt att ”företaget” kan fortsätta.

    Jocke

  14. Hur har det gått med abuse-anmälan?

    • Ska kolla upp det i veckan. I säsongspremiären av SVT Plus 17/10 nästa vecka handlar det för övrigt om Zuperbox!

  15. Jättebra jobb att gräva fram allt detta. Och nu är företaget ute till försäljning så man bör nog vara försiktigt om man tänker sig att köpa det av vad jag kan förstå av allt detta hemlighetsmakeri…

  16. Jag har i mitt yrke, som jag lärt från grunden, upptäckt att där det finns en boxadress finns det oftast även en gatuadress: ”Helårsbostad för 1-2 familjer. Fång: Vanligt köp. Fastighet: Ratatosk 15. Adress: Heimdalsvägen 13 A, 18263 DJURSHOLM. Pris: 12.000.000 kr. Köpare: Erik Gösta Basil Moschos. Köpare: Malin Maria Hasslegren.
    Säljare: T Wigon Thuresson.” Publ. 9 oktober, 2007.

    (Djursholm är en ort i Danderyds kommun.)

    Kanske väl värt ett besök av Plus eller rent av Kronofogden? Vidare eller mer uppdaterade sökningar i fastighetsregister kan löna sig.

    Lamborghinin såg jag av en slump till salu på någon av de fyra sportbilsföretagen med begagnade bilar, eller på B Lockets:s annonssida. Efter Plus’ reportage var bilannonsen borttagen och jag minns inte exakt var jag såg den. Nummerplåten var så rolig (BRB = be right back) att jag kommenterade den för en kollega.

  17. OK. Jag inser att jag har två val;
    - lotsas mot ungarna att jag hade JÄÄÄTEEE roligt med i min födelsedagspresent och att jag tyckte Ferrarin var häftigt…

    eller

    - berätta för dom att dom ska ALLDRIG ALLDRIG mer köpa någon J..la presentkort i förskott. Man kan lika väl skriva ut en pdf själv och betala när man har faktiskt fått ”upplevelsen”.

    Min dotter har varit på PLUS en gång tidigare (då var det någon webb-resebyrå)… nu få vi ”köra” ett varv till.
    Jag kommer att anmäla dom.

  18. Tyvärr har de kommit på att om man överför en .se domän till en privatperson/enskild firma så visas inte ägaruppgifterna på domänen vid en whois slagning utan är dolda. Senast domänen ändrades var 2013-06-13 så förmodligen skedde ägarbytet då.

  19. Jag blev nästan lurad.
    Beställde hem tre presentkort från jävla Zuperbox. Antar varför dom heter Zuperbox och inte Superbox!
    Jag valde faktura såg att dom jobbade med klarna och tänkte att det var säkert, aldrig mera!
    Kunde ha betalt summan direkt men vågade inte ville få hem allt först.
    Jag hade en klump i magen hela tiden.
    Eftersom min man fyllde år i september och det var då detta hände.
    Väl jag fick hem dom i brevlådan, öppnar jag och är jätte glad. Kollar på boxen jag betalt 89 kr för. Tänkte är detta deras fina Box? Besviken.

    Väntar ett tag med att betala. Går in på datorn. För att boka då står det att det inte finns några lediga tider. Inget alls under resten av året.
    Får en chock och undrar hur kan detta hända? Dom hade även skrivit innan OBS endast lediga tider kommer upp. Tänkte att det är ju normalt. Men detta va onormalt!
    Skriver mail och pratared min familj som sa sänd tillbaka direkt.
    ”Victor” på Zuperbox skriver tillbaka,
    Ge mig koden så ska vi kolla. Gav aldrig då jag inte hann eftersom jag fick ett sms av min make. Han hade nämligen sett fakturan från klarna på min telefon och gått in och googlat och sett hur folk blivit lurade. Han skrev har du beställt ngt?
    Jag blev först arg och tänkte att han förstört min överraskning. Ringer upp och blev först arg. Och frågade varför har du kollat? Då sa han om allt bluff. Blev så ledsen och sa direkt omg dom har lurat mig. Kam detta vara sant? Men tack och lov för det!!!! Han kommer hem vi skriver till dom om allt vi sett. ”Victor” skriver tillbaka förstår inte vad du menar?
    Vi luras inte! Svarar dock inte tillbaka. Här av. Mig till klarna eftersom ngn hade också gjort det. Och fått fakturan makulerad. Men klarna som tänker bara på att tjäna pengar, som jobbar med stora företag visar sig att även jobba med bluff företag som är med på svartlistan. Fick en stor chock pga min tillit till dom. Dom vägrar ta bort det. Och anser att dom är bra och dom skulle aldrig jobba med blufföretag och aldrig fått höra detta innan.
    Jag sa att jag skulle ta detta hur långt som helt. Dom bestämde sig för att bestrida endast tills dom fått kontakt. Jag skriver till Zuperbox att jag sänder tillbaka ok får jag som svar. Sänder allt rekommenderat . Dom hämtar inte ut det. Hör av mig till klarna dom säger att Zuperbox inte sagt att jag får sända tillbaka. Visar mail som bevis. Trots 14 dagars ångerrätt.
    Fram och tillbaka. Säger Zuperbox att adressen är fel inte konstigt. Men idiot det är ju adressen du angivit på sidan och detta är ju normalt?

    Jaja, efter 3. Veckor säger idiot klarna att Zuperbox Box sagt att som kan makulera detta.
    Tur i oturen skulle jag säga.
    14 dagars ångerrätt gäller ej kampanjer. Med allt är ju på kampanj snacka om att luras!
    Orka njuta med folks pengar. Dom kommer brinna med dom också
    Var med några vänner igår och ämnet bedrägeri kom upp
    Jag gick in på Zuperbox då fick jag höra att dom var med i plus programmet. Äntligen! Men dom borde hamnat i soptunnan!

    Lita aldrig mera på klarna! Dom tänker också bara på att tjäna pengar och jobbar med vem som helst!

  20. Gr8 experience och zuperbox ägs av samma person som ni angivit ovan, ”anställda” lever under fruktansvärda förhållanden med löften om bonusar osv men får knappt sin lön och lunch men håller sig kvar pga sportbilarna.

    Förstår fortfarande inte att detta företag kan existera då de lurat så många och kommer ändå undan med det när de bor nere i Monaco och gottar sig..

    Hoppas de faller.

  21. Det kan tyvärr bara vara nätpublicerade bilder på personer som dessa som har någon tendens till kraft. Någon som kan ordna det? Men för att de ska förstå att de kan välja att göra världen till en bättre plats, inte tvärt om, behöver högre makter nå ända in i djupet av deras fn frusna själ.

  22. Hur har det gått med er anmälan? Har något hänt?
    Är det någon som någonsin fått pengar tillbaka? eller faktiskt fått köra en bil eller annan upplevelse?

    • Verksamheten fortsätter, även om det gjordes ett försök att sälja bolaget. Vet inte om någon nappade. Med anmälan skedde inget.

      Vad gäller antalet anmälningar mot dem verkar de ha minskat – om det skett i takt med antalet kunder är förstås oklart. Hos Konsumentveket kom det tre förra året:

      279236 Oskäliga avtalsvillkor gällande presentkort för helikoptertur över Stockholm Zuperbox 2014-11-20
      273384 Oskäliga avtalsvillkor, går ej nå företaget Zuperbox.se 2014-08-11
      263489 Oskäliga avtalsvillkor, beställt och betalat en upplevelse, ingen kontakt med företaget Zuperbox.se 2014-02-13

  23. Bluffandet fortsätter. Min dotter köpte presentkort till mig och sin bror för Lamborghinikörning men det gick inte att boka då inga tider erbjöds. Företaget svarar inte på mail.

  24. Tja!
    Jag har köpt presentkort utav GR8experience för att få köra ferrari och när jag ska boka så går det inte för det ”finns” inga tider. Jag har anmält detta till ARN och det handläggs i detta nu. Förmodligen så kommer jag inte få tillbaka ett jävla öre utav mina pengar. Hur har det gått för er andra? Jag har ingen jättekoll rent juridiskt, men om ARN nu avgör att jag ska få mina pengar tillbaka av GR8 och GR8 vägrar betala tillbaka, kan jag då ta detta till en högre instans eller ska jag helt enkelt acceptera att jag har blivit lurad på mina pengar?
    Känns så jävla surt!