Arne stämdes av nya operatören

7 mars, 2013 i Granskningar

Arne Svensson fick höra att det skulle bli billigare, och tackade ja till telesäljaren från Qall. Hans privata abonnemang förvandlades dock till ett dyrare företagsabonnemang. Nu är han stämd i tingsrätten sedan han vägrat betala. *Uppdaterat 28/3*

Det hela började egentligen i maj 2011, då Arne Svensson i Alingsås registrerade en enskild firma. – Jag tänkte sälja saker på marknader, berättar han för Knyt.se. Men han drev aldrig någon verksamhet i firman, som han avregistrerade i november förra året.

I augusti 2012 blev han uppringd på sitt privata hemnummer av en säljare från Qall Telecom. Säljaren utlovade lägre priser än han hade idag hos Tele2, och Arne tackade ja. När han fick den första räkningen var den högre än vanligt. Säljaren hade dock förvarnat om att inträdesavgiften kom till, så Arne betalade.

När den andra räkningen kom tittade dock Arne närmare på den och upptäckte att priserna var angivna exklusive moms. Med moms var räkningen på runt hundralappen mer än han brukade betala hos Tele2. Dessutom upptäckte han noteringen MEF efter sitt namn.

När han kontaktade Qalls kundtjänst fick han veta att det betydde Med Enskild Firma. Arne hade tecknat ett företagsabonnemang, som inte gick att ångra, och som hade en bindningstid på 24 månader. Bevis på beställningen fanns i form av en inspelning.

- Säljaren sade ingenting om att det gällde ett företagsabonnemang. Hade han gjort det hade jag inte varit intresserad, berättar Arne. – På mitt fasta abonnemang ringer jag bara privata samtal, till företaget har jag en mobil.

Arne tog hjälp av företaget Swecube i Alingsås, som tidigare hade hjälpt honom med oseriösa katalogtjänster. Trots att de bestred hamnade fakturan hos Svea Inkasso, och sedan hos Kronofogden. När Arne fortsatte att hävda att han blivit lurad begärde Svea att målet skulle överlämnas till tingsrätten. Men eftersom Arne fick fortsatt hjälp av Swecube var han aldrig frestad att ge med sig.

Knyt.se har lyssnat på inspelningen från Qall. Ingenstans nämns att det rör ett företagsabonnemang. Däremot frågas Arne om sitt ”organisationsnummer/personnummer”, och priserna nämns två gånger att de är utan moms.

- Vi kontaktade Arne i egenskap av hans egna firma, säger Peter Billung, försäljningschef på Qall. Han kan också visa att Arnes hemnummer står listat på hans företag på sajten 121.nu.

- Vi fick aldrig en riktig bestridan, menar Billung. – Det kom ett fax, men det blev fel i överföringen och gick inte att läsa. När Arne inte betalade försökte Qall nå honom, men Arne vågade inte svara i telefon när telebolaget ringde. Och eftersom det inte framgick varför Arne inte betalade gick ärendet vidare.

- Det är beklagligt att vi inte insett hur enkelt det hade varit att lösa problemet i första skedet, säger Peter Billung. – Våra rutiner säger, att en person som inte använder sitt nummer i sin verksamhet, och anser sig vara en privatperson, trots att man har en enskild firma, får alla de priser vi anger inklusive mom istället.

Billung säger också att de numera i avtalsinspelningen klart och tydligt ska nämna att det är ett företagsabonnemang. Han lovar nu att stämningen mot Arne omedelbart ska dras tillbaka, och att han ska få rätt priser om han vill kvarstå som kund, eller släppas fri om han önskar det istället. Det enda han behöver betala är för själva samtalen han ringt.

- Kvar vill jag inte vara när det är så här. Det går ju inte att lita på dem, säger Arne Svensson till Knyt.se när han nås av beskedet.

Idag på morgonen har han också fått ett samtal från Alingsås Tingsrätt. Stämningen mot honom har dragits tillbaka.

*Uppdaterat 28 mars*
När Arne Svensson åter ville bli kund hos sin gamla operatör Tele2 fick han veta att det inte gick. ”Telefonnumret finns inte, det är uppsagt”, meddelade Tele2. När sedan Arne ringde Qall fick han höra att han måste betala alla räkningar för att de skulle släppa honom, trots tidigare löfte om att bara behöva stå för samtalskostnaden. Dessutom hävdade kundtjänstkvinnan att det alls inte var något fel på avtalet.

När Knyt.se kontaktar Qall gör Peter Billung en ny pudel. Kundtjänsten hade missat en notering som sade att Arne skulle släppas som kund. Som plåster på såren meddelar nu Billung att Qall skriver av alla krav, och att han slipper betala även för samtalen. Dessutom ska han få ersättning för den avgift på 349 kronor Tele2 tog ut när Arne bröt avtalet för att bli kund hos Qall.

Varför kunde då Tele2 inte ta tillbaka telefonnumret? ”Det låg tydligen någon pågående order på det”, förklarar Billung. Denna har nu tagits bort och Arne är äntligen fri att byta till den operatör han vill ha.

Viktigt att bestrida rätt
Tänk på att klart och tydligt ange varför du bestrider en felaktig faktura eller ett avtal du lurats in i. Skriv inte bara ”bestrider på grund av vilseledande” eller liknande, utan berätta vad som hänt och vad du anser är fel. Det kan hjälpa att undvika onödiga tvister i rätten. Ett företag som vill vara seriöst ser till att lösa problemet, och ett riktigt blufföretag kan inse att det inte hjälper med vidare hot om Kronofogden och tingsrätten.

Läs mer om bluffakturor och hur du bestrider i polisens informationsfolder på www.bestrid.nu.

När du registrerar ett företag
Tänk på att det telefonnummer du anger som kontaktnummer när du registrerar ett företag kommer att säljas vidare tillsammans med övriga uppgifter. Det gäller både hos Bolagsverket och Skatteverket. Sedan kan uppgiften hamna i nätkataloger som 121.nu, och vem som helst kan använda det.

Har du angett ditt privata hemnummer är det därför stor risk att du kommer bli kontaktad på det i egenskap av företagare istället för konsument. Avtal du ingår som företag saknar exempelvis ångerrätt. Förra året har tusentals skogsägare och lantbrukare lurats på det sättet av telefonsäljare. Att avtalen i de flesta fallen ändå kan rivas upp och ogiltigförklaras är något få känner till.

1 svar på Arne stämdes av nya operatören

  1. Man kan kontakta SCB:s Företagsregister som finns i Örebro och be dem att lägga in en reklamspärr.

    Statistiska centralbyrån
    SCB:s Företagsregister
    701 89 ÖREBRO

    Telefon: 019-176580

    http://www.scb.se/Pages/List____261325.aspx