Han vann mot resebyrån med hjälp av ARN

20 maj, 2013 i Konsumenträtt

Askmolnet efter vulkanutbrottet 2010 satte stopp för Gunnars hemresa från Kroatien. Han fick boka resan själv – och fick tillbaka pengarna med hjälp av Allmänna reklamationsnämnden, skriver dagbladet. Resebyrån Travellink hävdade att de inte ersätter resor som bokats på eget bevåg – samtidigt som de inte var nåbara. ARN slog fast att de var skyldiga att ordna en alternativ hemresa och därför måste stå för Gunnars utlägg, drygt 3000 kronor. I Medelpad gjordes drygt 120 anmälningar till ARN i fjol. Totalt anmäls omkring 10.000 fall varje år, och ungefär 40 procent får rätt. Myndighetens beslut är bara rekommendationer – men den fyller ändå en viktig funktion i samhället, menar Helen Eriksson på ARN. – Vi erbjuder en kostnadsfri, enkel och snabb prövning av konsumenttvister. Alternativet skulle vara att gå till domstol med sina tvister. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.