Vem ska äga makten över dig på nätet?

28 maj, 2013 i Handel, Tele- och internet

Lobbyisternas aktiviteter har nått rekordnivåer inför EU:s nya dataskyddslag, skriver SvD. Allmänhetens engagemang är däremot oväntat svagt när bland annat rätten att sopa igen sina digitala spår, ”rätten att glömmas”, ska upp på bordet. EU:s nya dataskyddsförordning ska ersätta de dataskyddsdirektiv som gäller idag, och som i Sverige ligger till grund för personuppgiftslagen (PUL). Förordningen ska ge samma skydd i alla EU-länder. Förra året presenterade EU-kommissionens vice ordförande Viviane Reding ett förslag där en av de viktigaste punkterna är krav på uttryckligt samtycke från konsumenterna innan företagen får behandla deras uppgifter. En annan är medborgarnas rätt att begära att deras uppgifter raderas. De amerikanska it-bolagen har svarat med en lobbyingkampanj som många beskriver som en av de intensivaste och mest välfinansierade någonsin i Bryssel. De intresseorganisationer som arbetar för medborgarnas interneträttigheter hävdar att EU-kommissionens förslag redan har vattnats ur rejält av de stora företagens påtryckningar. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.