Pressmeddelande: Krafttag behövs mot oseriös elförsäljning!

30 maj, 2013 i Bedrägeri, Handel

Konsumentverket, Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Svensk Energi vill ta krafttag mot de oseriösa försäljningsmetoder som finns på elmarknaden och som skapar problem för de seriösa. Det skriver Svensk Energi i ett pressmeddelande. – Branschen har en arsenal av verktyg – främst riktlinjer och branschstandarder. Tillsynen från Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen känns inte tillräckligt kraftfull, säger Catherine Lillo, ansvarig för bland annat säljetik på Svensk Energi. Enligt Jane Ullman, jurist på Konsumentverket, behövs det kompletterande lagstiftning. – Konsumentverket har upprepade gånger vänt sig till regeringen för att få en ny lag som säger att kunden/konsumenten ska bekräfta en beställning skriftligt,innan den kan anses vara godkänd. Att införa regler om skriftlig bekräftelse av en beställning skulle gynna alla seriösa företagare och framför allt kunder. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.