Butikssatsningar tar fasta på matkvalitet

4 juni, 2013 i Livsmedel

Det går långsamt i Matsverige – men kanske är det på väg framåt för alla konsumenter som vill har mer att välja på, skriver ATL i en ledare. Den senaste veckan har bjudit på två lanseringar i detaljhandelsledet. Först kom LRF under stämman med sitt restaurangkoncept By, där det också ingår livsmedelsbutik. By ska servera god mat från svenska producenter till folk som bryr sig om maten. I fredags lanserade den skånska detaljhandelskedjan Bergendahls Food en ny livsmedelskedja, Mat. Den första butiken öppnar i Helsingborg till hösten, en modern variant av gamla tider saluhall men för den moderna konsumenten som har ont om tid. I allt fler Ica- och Coopbutiker ser man nu montrar med hängmörat kött, intresserade och kunniga expediter i delikatessdisken och ett litet kafferosteri i entrén. Konsekvensen kan förhoppningsvis bli att producenterna – de svenska bönderna, alltså – kan få bättre betalt för bättre kvalitet och mervärden. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.