Gym återaktiverade kunds autogiro

10 juni, 2013 i Ekonomi, Konsumenträtt

Gymmet Träna lätt skickade in Nadines autogiromedgivande två gånger utan tillåtelse efter att hon sagt upp det. Hennes bank såg inget annat alternativ än att ge Nadine ett nytt konto, skriver NA. Ett företag som har avtal med Bankgirot får ”aldrig återaktivera ett avslutat medgivande. Om ett avslutat medgivande ska aktiveras behöver betalaren skriva under ett nytt medgivande”, enligt reglerna. Till artikeln >>
Ditt avslutade autogiro kan startas igen utan att du vet om det. Om ditt medgivande är gammalt eller nytt kontrolleras nämligen inte. Först när pengarna är borta upptäcker du vad som skett, skriver NA i en uppföljning. Jonas Rodny på Bankgirot beskriver medgivandet som en datafil som skickas in till banken. Rodny och hans kollegor tror att gymmet bara skickat in den filen på nytt, fast ett år senare. Om den är gammal eller inte ska kontrolleras av banken. Danske bank i Örebro vill inte kommentera det aktuella fallet. Polisen i Örebro driver en utredning mot gymmet efter flera anmälningar. Till artikeln >>
NA har varit i kontakt med olika företrädare för de fyra storbankerna SEB, Nordea, Swedbank och Handelsbanken. I samtalen framträder en bild av autogiromedgivanden som bygger på förtroende och god tro till bankernas företagskunder. ”Det är svårt för oss att kontrollera ett nytt medgivande om det redan har godkänts ett tidigare”, skriver Erik Durhan, Nordeas presschef, i ett mejl. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.