3-butik vägrar häva mobilköp

19 juni, 2013 i Konsumenträtt

Batteriet laddade ur på bara några timmar, trots att mobiltelefonen var ny. Fyra reparationer och två år senare senare vägrar mobil­operatören 3 ge Kire pengarna tillbaka, skriver SMP. Istället erbjöds han en ny telefon till värde av 5595 kronor. Konsumentköplagen säger kunden har rätt att häva ett köp, om samma fel finns kvar efter två reparationstillfällen. 3 menar att de följt lagen i det här fallet men Daniel Öman, rådgivare på Konsument södra Småland, håller inte med. – Eftersom de tar tillbaka hans gamla telefon och samtidigt erbjuder honom en ny kan man ju tolka det som att de har godkänt reklamationen. Därför har han rätt att få pengarna tillbaka och använda de pengarna i vilken butik han vill. Ett annat skäl till att 3 vägrar häva köpet, är för att de sålt en tjänst och inte en vara. Men enligt Daniel Öman går köp av abonnemang och telefon inte att bunta ihop. Kire ska nu anmäla 3 till ARN. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.