Kampen mot blufföretagen trappas upp

28 juli, 2013 i Bedrägeri

Varje år görs tusentals polisanmälningar mot oseriösa företag som lurar konsumenter och företag. Samtidigt som bluffmakarna hittar nya vägar att lura kunderna så blir många konsumenter allt mer medvetna genom sociala medier och sajter, skriver DN. Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, beskriver det som att ingen riktigt vill ta i problemet, och därför kan bluffakturorna fortsätta att frodas. – Det blir extremt få rättegångar, ofta har företagen målvakter som domstolarna ger korta straff, eller så blir det ingenting. Författaren och journalisten Anders Nyman ligger bakom Bedrägeriguiden – en guide som beskriver bedragarnas metoder. Han bevakar även konsumentnyheter sedan 2004 och samlar dem numera på sajten knyt.se där han skriver egna granskningar. Till DN säger han att man aldrig som företagare eller privatperson ska ”ge upp och betala av rädsla eller okunnighet”. – Det bästa rådet jag kan ge är att alltid fråga någon som vet mer, till exempel en konsumentvägledare eller företagarorganisation. Google är en lurads bästa vän – det är sällan man är ensam i sin olycka. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.