Både företag och konsument vinnare i ARN-tvist

25 oktober, 2013 i Konsumenträtt, Motor

Kvinnans bil var trasig och lämnades in till TG Bilservice för felsökning, som visade att kamremnen behövde bytas. När kvinnan kom för att hämta bilen var den lagad och TG Bilservice ville ha 6 850 kronor för detta men kvinnan ville inte betala eftersom hon inte hade bett om servicen, skriver HN. Hon påstod också att offerter från andra verkstäder sa att motsvarande lagning skulle kosta 4 000 kronor. Verkstaden erbjöd sig återställa bilen till dess ursprungliga skick och arbetskostnaden skulle då sänkas med 30 procent och kostnaden för reservdelarna skulle strykas från fakturan, något som kvinnan inte accepterade. Hon anmälde företaget till ARN som ger båda parterna rätt och fel. I sitt beslut skriver nämnden att det inte är ”bevisat att kvinnan beställt ett byte av kamrem. Bolaget har därför inte haft rätt att debitera henne för ett sådant byte. Det är emellertid inte heller rimligt att hon ska få bytet utan kostnad.” Vad ARN rekommenderar företaget framgår inte av HN:s notis, som kan läsas här >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.