Nu jagar vi annonsfuskarna på Facebook

5 november, 2013 i Granskningar

Varje år luras tiotusentals av vilseledande annonser på Facebook. Nu tar Knyt.se upp kampen mot både skojarna och Facebooks oförmåga att stoppa dem.

Runt fem miljoner svenskar loggar in på Facebook varje månad. I snitt tillbringar alla mellan 15 och 75 mer än en timme på Facebook varje dag. Att det är attraktivt att annonsera på sidan är därför inte konstigt. Att även oseriösa företag gör det är inte heller underligt.

Vad som är anmärkningsvärt är istället Facebooks oförmåga att rensa bland bluffannonserna. Till skillnad från exempelvis svenska tidningar på nätet kan Facebook inte ställas till ansvar för annonsernas innehåll. Det kan vara en orsak till att vissa typer av bedrägliga annonser dyker upp gång på gång. Facebook själva säger att de får in miljontals annonser, och inte har möjlighet att förhandsgranska alla. Istället litar de på ett automatiskt system i förhand, och att användarna ska anmäla bluffarna för granskning i efterhand.

Men även när Facebook agerar och stänger av vissa annonsörer dyker annonserna snabbt upp igen, betalda från andra konton. Vad än Facebook gör idag räcker det inte. Därför har Knyt.se startat Facebooksidan Annonsfusket, där bluffarna avslöjas och varnas för. Annonsfusket-sidan är också tänkt att fungera som påtryckningsmedel för att få Facebook att agera mot problemet.

Gilla Annonsfusket här och bidra med dina egna exempel på bluffar:
https://www.facebook.com/Annonsfusket

/Anders Nyman, Knyt.se

Tre vanliga bluffannonser


Denna typ av bluffannons lockar med ett idiotsäkert sätt att tjäna pengar. I verkligheten är det bara annonsören som tjänar pengar, genom att skaffa kunder till olika nätcasinon. Annonsen leder till http://www.123moneyforyou.com/tack/se/ som presenterar ett roulettsystem som går ut på att satsa på rött eller svart och dubbla insatsen till man vinner. Det så kallade Martingale-systemet avfärdades redan på 1800-talet, och den som spelar förlorar garanterat alla sina pengar för eller senare.
Annonsören utnyttjar bland annat företaget Tweaky.se:s namn i annonsen, trots att de inte har något med skojeriet att göra.


Förutom att påståendena i annonsen om viktnedgång är förbjudna i sig enligt svensk lag hamnar den som tackar ja till det påstådda provpaketet i ett ofrivilligt abonnemang. Genom flera registreringssidor och villkoren dolda under en länk på den allra sista luras konsumenten att lämna ut kreditkortsnumret, som det sedan dras tusentals kronor från varje månad. Bolaget bakom, danska Health Care Payment, eller Health C-P, har en historia av liknande bluffar och många anmälningar hos Konsumentverket.

Samma metod används även för antirynkkräm i liknande annonser, med samma dolda villkor och tusentals kronor i avgifter.


Denna annons lurar också in konsumenten i ett löpande abonnemang. Även här används ibland andra företags namn i annonsen, som ”local.amazon.com” för att få annonsen att verka seriös. Några gratisprover existerar inte heller. Istället handlar det om öresauktionen Wippy.com, där den som registrerar sig åker på att betala en månadsavgift på £ 34.99. Du luras att lämna ut dina kreditkortuppgifter sedan du vunnit en provauktion, där varan kostar några få pund. Konsument Europa ha tiidigare i år varnat för ofrivilliga avtal hos Wippy.com.

2 svar på Nu jagar vi annonsfuskarna på Facebook

  1. Ett företag som heter Backupbox.nu har börjat dra 400:- varje månad från mitt kort, hur ska jag göra för att stoppa det?.Jag har tydligen registrerat mig bara genom att kika på en sida på FB med erbjudande om att bli produkttestare och de skulle skicka vad-det-nu-var, kommer inte ens ihåg..Jag har för första ggn i mitt liv varit så korkad att jag låtit mig luras…Men hur går jag vidare?…Man ska kunna avsluta på deras sida om man loggar in, men jag kan inte logga in eftersom jag inte har någon inloggning?…Om jag klickar i att jag glömt lösenord så säger sidan att de skickat nytt PW men det kommer inget?…Jag blir galen!!! Vad ska jag göra?

    • Hej!

      Det säkraste sättet är att kontakta din kortutgivare/bank och be dem spärra kortet. Det brukar de göra kostnadsfritt. Sen får du ett nytt kort med nya uppgifter, som Backupbox inte kan utnyttja. Du kan också förklara för banken vad som hänt och fråga om det går att reklamera köpet, så att de kan dra tillbaka pengarna.

      Företaget har anmälts tio gånger till Konsumentverket och elva gånger till Konsument Europa. Anmäl dem gärna själv. Konsument Europa ger också kostnadsfria råd i frågan:
      http://www.konsumenteuropa.se/

      mvh,

      Anders Nyman, Knyt.se