KO tar strid mot teleförsäljning till mobilen

23 januari, 2014 i Konsumenträtt

Konflikten kring säljsamtal till mobiler trappas upp sedan Konsumentombudsmannen nu går till Marknadsdomstolen för att få en vägledande dom. Det meddelar KO i ett pressmeddelande. KO anser inte att det går att förändra ”god sed på marknaden över en natt” och syftar på att branschorganisationernas Kontaktas och Swedmas ändringar av de etiska riktlinjerna som träder i kraft 1 februari. För att få ”fram en dom som slår fast att god marknadsföringssed gäller oberoende av om vissa aktörer i branschen ändrar sina riktlinjer” stämmer KO elbolaget Energibolaget i Sverige AB som återkommande ringt säljsamtal till konsumenternas mobiler, trots att det alltså varit förbjudet. KO vill att MD redan nu meddelar ett förbud som gäller fram till dess att man hunnit ta slutlig ställning i målet. Till pressmeddelandet >> Stämningsansökan kan läsas här (pdf) >>

- Han hänvisar till en paragraf i marknadsföringslagen där det talas om mottagarens förmåga att fatta välgrundade beslut. Jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad om man talar i mobil, jämfört med om man står i köket med barnen och talar i sin fasta telefon. Jag tycker det är ganska konstigt. Så säger Jonas Edström, ordförande för branschorganisationen Swedma, till GP och som alltså är kritisk till KO:s agerande. Läs mer >> I TT:s artikel framkommer det att KO tror att hårdare lagstiftning väntar om man skulle förlora i MD. Läs mer >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.