Får en ny klocka med hjälp av konsumentskyddet

28 januari, 2014 i Konsumenträtt

En person köpte en Garmin-klocka 2009 som dog något år senare i samband med laddning via USB-kontakten i datorn. Personen åberopade garantin och fick en ersättningsklocka av Garmin, skriver SVT Tvärsnytt. Efter fem månader slutade den också fungera så personen reklamerade den igen men företaget ville nu inte ge kunden en ny klocka då garantin för det ursprungliga köpet från 2009 gått ut och ersättningsklockan – som inte var en ny klocka utan en reparerad – bara hade tre månaders garanti. Kunden anmälde det hela till ARN som nu rekommenderar Garmin att ersätta personen med likvärdig felfri klocka. Eftersom kunden upptäckte felet på klockan inom fem månader och företaget inte kan visa att felet på den inte var ursprungligt så menar nämnden att kunden har rätt till en ny klocka oavsett om garantitiden gått ut eller inte. Till notisen >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.