KO: Skärp lagar mot oseriösa företag

20 februari, 2014 i Handel, Konsumenträtt

Konsumentombudsmannen kräver en översyn av marknadsföringslagen. Dagens sanktionsmöjligheter räcker inte och ett ärende kan ta flera år, berättar KO Gunnar Larsson för SR Ekot. Enligt honom finns det många exempel på företag som under många år kan ha vilseledande marknadsföring utan att KO kan stoppa det. Lagen är begränsande och kräver att det aktuella företagen erkänner att de gör fel. Om de trots det fortsätter att bryta mot marknadsföringslagen eller inte erkänner att de gör fel måste ärendet avgöras i domstol och då kan det ta flera år innan saken blir prövad. I en skrivelse till regeringen vill han att Konsumentverket/KO har rätt att förbjuda viss marknadsföring och att en domstol därefter får avgöra om verket/KO gjort rätt. Läs mer >> Gunnar Larsson skriver själv om förslaget i ”KO har ordet” på verkets hemsida. Läs mer >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.