Butikskedjorna hotar svensk mjölkproduktion

28 februari, 2014 i Handel, Livsmedel

Efterfrågan på mjölk ökar globalt vilket har gett högre ersättning till mjölkbönderna. Kunderna däremot får betala mer för sin mjölk, men butikerna konkurrerar med egna billigare produkter. – Problemet med butikernas egna märkesvaror, EMV-varor, är bland annat att de ofta pressar priserna i alla led och riskerar då att på sikt slå ut svensk mjölkproduktion om priserna pressas så mycket att lönsamheten för producenterna blir för låg. De egna varorna kan riskera att tränga ut andra mindre producenter vilket gör att utbudet och konkurrensen minskar, säger Clara Secher på LRF Mjölk. Läs mer >> Butikskedjornas egna produkter ställer stora krav på den medvetne konsumenten, anser mjölbonden Nils Björid. Vad vi väljer i matbutiken – svenskt eller ej – har stor inverkan på böndernas ekonomi. Han efterlyser en tydlig inriktning mot vad man vill med svenskt jordbruk, en strategi där de politiska partierna arbetar tillsammans mot ett långsiktigt tänk, skriver LTZ. Läs mer >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.