Debatt: Ny strategi för svensk köttproduktion ett måste

10 mars, 2014 i Handel, Livsmedel

Vi kan få en levande landsbygd och en konkurrenskraftig svensk köttproduktion, men då krävs en strategi som bygger på hur verkligheten ser ut bland svenska konsumenter och i vår omvärld, skriver köttimportör/exportör Karsten Davidsson i en debattartikel i GP. ”Vill vi konkurrera med våra grannar inom EU krävs det att svenska bönder har samma regelverk som övriga medlemsstater. Alla specialregler skapar fördyrande uppfödning” skriver han bland annat. ”Det är en myt att det svenska köttet är bra! Vi är ett av få länder som inom EU som inte kvalitetsmärker nötkött. Gamla mjökkor, ungtjurar och kvalitetskött säljs över disk till konsument som rätt och slätt nötkött. Ingen i branschen har varit intresserad av att kvalitetsmärka köttet till konsumenten eftersom alla: från bonde till slakteri har tjänat mest på att sälja gammalt segt kött från mjökkor. Detta har lett till att Sverige blivit en dumpingmarknad i EU för dåligt kokött.” Till debattartikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.