Mer bonus på kundkorten

11 mars, 2014 i Handel

Matvarukedjornas kombinerade bank- och kundkort har tagit klivet ut från den egna butiken. Korten ger inte bara bonus på inköp hos kedjan, även inköp hos värsta konkurrenten plingar in på bonuskontot, skriver Sydsvenskan. – Jag måste säga att kedjorna har blivit bättre på att ha ett konsumentperspektiv, att ge konsumenterna service. Men de måste förstå oss konsumenter än mer för att behålla oss som kunder, säger Solveig Wikström, professor emerita med inriktning mot företagsstrategi och konsumtion vid Stockholms universitet, som studerat våra konsumtionsvanor och inte minst den traditionella formen av kundkort under en längre tid. Hon varnar också för överkonsumtion när företagen samlar in alltmer information om oss när vi drar korten. – Jag ser ingen risk i att de skulle sälja informationen till andra. Däremot ser jag en risk i att de styr sina rabatter mot ”köp tre betala för två”. Det kan leda till en överkonsumtion och att en massa livsmedel slängs i onödan, säger hon. Läs mer >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.