Miljonlotteriets säljare blåljuger

11 mars, 2014 i Handel, Konsumenträtt

Råd & Rön varnar för Miljonlotteriets försäljningsmetoder, som tidigare fått kritik. Tidningen skriver om ett konkret fall där Maria Wiezell, konsumentvägledare vid Sveriges Konsumenter, var utsatt för deras försök att lura henne att ovetandes bli kund hos företaget. En gatusäljare frågade henne om hon ville ha en lott, varpå hon sa ja, och då ombads skriva på ett papper där säljaren höll handen över toppen på pappret. Hon drog pappret till sig och såg att det stod ”prenumerationsavtal” där han hållit handen. När hon frågade varför det stod så sa säljaren att det inte handlade om en prenumeration utan bara om köp av en lott. När hon bad om att få avtalet med sig hem för att läsa i lugn och ro nekades hon och blev dessutom ifrågasatt varför hon ville läsa avtalet när det bara handlade om en lott. Maria ryckte åt sig pappret och cyklade därifrån, med försäljaren skrikandes efter sig. Väl hemma ser hon att Miljonlotteriet skrivit - under rubriken ”ånger av lotter” – att företaget ”följer de regler som omfattas av konsumentköplagen”. Problemet är bara att det inte står någonting om ångerrätt i lagen eftersom någon ångerrätt existerar inte.

Miljonlotteriets vd Ludwig Alholt säger att beteendet inte är generellt för deras säljare, utan att det endast var några säljare som betedde sig illa och att problemet nu är åtgärdat. Han säger också att deras regler är generösare än de som finns i konsumentköplagen. – Alla har ångerrätt i 14 dagar, oavsett om man har köpt lotten på gatan eller inte, säger han. Läs mer >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.