Apollo förlorar strömavbrottstvist i ARN

12 mars, 2014 i Handel, Konsumenträtt

En kvinna beställde en paketresa med flyg hos Apollo men väl på plats drabbades hela ön Santorini av strömavbrott vilket ledde till att toalett, dusch, handfat, ljus, luftkonditionering eller kylskåp fungerade och det gick inte att bada i poolen eftersom den inte kunde renas, skriver Dagens Juridik. Apollo erbjöd henne 1 000 kronor i kompensation men ansåg sig i övrigt inte ha något ansvar eftersom det inträffade legat utanför bolagets kontroll. Kvinnan tog ärendet till ARN där hon yrkade 7 700 kronor i prisavdrag. I sitt beslut skriver ARN att i paketreselagen har resenärer rätt till prisavdrag vid fel i de avtalade tjänsterna. Till skillnad från skadestånd är prisavdrag strikt. Det saknar därför betydelse att orsaken till strömavbrottet har legat utanför arrangörens kontroll. Nämnden finner det utrett att bristen på ström har påverkat vistelsen i betydande omfattning. Även efter det att strömavbrotten upphört har utbytet av vistelsen påverkats negativt under viss tid. Med anledning av detta rekommenderas Apollo att betala 4 600 kronor till kvinnan. Läs mer >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.