Fick rätt i ARN i vägglösstvist

14 mars, 2014 i Konsumenträtt

Ett vandrarhem i Göteborg - Dalagärde – har haft återkommande problem med vägglöss. På sensommaren i fjol drabbades ett antal besökare och i de tre fall som hittills nått ARN avvisade företaget alla krav på kompensation; kunderna fick betala ordinarie rumspris och nekades ersättning för de extra kostnader som uppstod, skriver GP. I två av fallen har kunderna nu fått rätt i ARN. ”Att inte kontrollera rummens skick tillräckligt ofta för att upptäcka vägglöss måste anses vårdslöst”, skriver nämnden. I ett av fallen fick kunden igenom hela sitt yrkande – rumshyran plus 2 000 kronor i omkostnaderna – medan i det andra fallet fick kunden också ersättning för rumshyra, 4 000 kronor i omkostnader men inte hela den ersättning som yrkats för kläder och möbler. Det tredje fallet avgörs om några månader. ARN har såväl 2009 som 2012 haft anmälningar mot vandrarhemmet och även då kring vägglöss. Läs mer >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.