Willys fälls för ”billigaste matkassen”

21 mars, 2014 i Handel, Konsumenträtt

Willys vilseleder i sin reklam konsumenter att tro att den har den billigaste matkassen. Det anser Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) och fäller reklamen som anmälts av en privatperson, skriver DN. I reklamen syns matkassar med texten ”Vår affärside: Sveriges billigaste matkasse” och ”På Willys får du mer för pengarna oavsett vad du handlar”. Det kan få kunderna att tro att Willys säljer den billigaste maten, enligt RON. Willys har enligt opinionsnämnden inte kunnat styrka att man faktiskt har den billigaste maten. Reklamen strider enligt RON mot artikel 5 i Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, som säger att reklamen inte för vilseleda genom till exempel antydningar och överdrifter. Läs mer >> Hela RON-beslutet, som togs enhälligt, kan läsas här >> RON:s beslut är bara vägledande och stiftelsen kan inte tvinga Willys att sluta med sin reklam.

Kommentarsfunktionen är avstängd.