Konsumentverket: 96 procent vill inte bli uppringda

29 april, 2014 i Allmänt, Handel

Påstridiga telefonförsäljare är ett problem för många. 96 procent vill inte bli uppringda av företag där man inte är kund, visar en rapport från Konsumentverket. Därför föreslås nu två åtgärder för att stoppa oönskad och vilseledande telefonförsäljning, skriver verket. Idag tisdag 29 april presenterar generaldirektör Gunnar Larsson Konsumentrapporten 2014 för minister Birgitta Ohlsson. I rapporten framgår att så många som 84 procent blir uppringda av telefonförsäljare. Hälften av alla konsumenter upplever att det är svårt att tacka nej till erbjudande från ofta påstridiga försäljare i telefon. Många känner sig stressade att fatta ett beslut och ångrar sig efteråt. Var sjätte anmälning till Konsumentverket handlar om just telefonförsäljning. Särskilt äldre har svårt att värja sig. Konsumentverket förslår därför att det ska krävas tillåtelse i förväg för att få ringa, och att skriftliga istället för muntliga avtal ska krävas. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.