90 procent färre bedrägerier med bankkortslegitimering

7 maj, 2014 i Bedrägeri

Mobiloperatören Comviq har tagit fram nya rutiner för att försvåra bedrägerier. Med hjälp av bankkortslegitimering har man på kort tid sett en kraftig nedgång av misstänkta bedrägerifall, skriver Ehandel.se. Vid utlämningstillfället, då en kund ska hämta ut en telefon, avkrävs kunden en legitimation som kontrolleras. Kunden måste också betala 2 kronor med ett bank- eller kreditkort som skall överensstämma med uppvisad legitimation. Ett belopp som sedan räknas av på kundens första faktura. – För att få bukt med organiserade bedrägerier behövs ett större samarbete mellan Polisen och e-handeln och vi ser detta som ett skolexempel på bra åtgärder. Nu ser vi gärna att fler branscher som aktivt säljer via e-handel utformar egna varianter för att försvåra bedrägerier, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid Polisens Nationella Bedrägericenter. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.